آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۱۷ فوریه / ۲۹ بهمن در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دسترسی مردم جهان به واکسن کرونا گفت ۱۳۰ کشور حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

گوترش گفت:

«در این لحظه حساس، توزیع عادلانه واکسن، بزرگترین آزمایش اخلاقی پیش روی جامعه جهانی است. ما باید اطمینان یابیم که همه، در همه جا و در اسرع وقت واکسینه می‌شوند.»

گوترش خواستار برنامه واکسیناسیون جهانی سریع و گردهم آوردن دانشمندان، تولیدکنندگان واکسن و کسانی شد که می‌توانند هزینه این کار را تأمین کنند تا اطمینان حاصل شود همه افراد در هر کشوری در کوتاه‌ترین مدت به آن دست یابند.

دبیرکل سازمان ملل از قدرت‌های اقتصادی جهان در گروه ۲۰ خواست تا یک گروه ویژه اضطراری تشکیل دهند که بتواند «شرکت‌های دارویی و بازیگران اصلی صنعت و تدارکات» آن را در این اقدام هماهنگ کند.

این گروه ویژه باید از کشورهایی تشکیل شود که ظرفیت تولید واکسن یا تولید آن‌ها با مجوز سازمان جهانی بهداشت را دارند.

گوترش گفت نشست روز جمعه گروه ۷ می‌تواند حرکتی را برای بسیج منابع مالی لازم ایجاد کند.

شبکه الجزیره نوشته است که کمتر از یک درصد واکسن کووید-۱۹ تاکنون در ۳۲ کشوری که با شدیدترین بحران‌های بشری روبه‌رو هستند، استفاده شده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا که کشورش در این ماه ریاست شورای امنیت را برعهده دارد، از قدرتمندترین نهاد سازمان ملل خواست تا قطعنامه‌ای تصویب کند که خواستار آتش‌بس در مناطقی باشد که در آن‌ها درگیری‌های نظامی جریان دارد تا بتوان واکسن‌های کووید-۱۹ را توزیع کرد.

بریتانیا گفت بیش از ۱۶۰ میلیون نفر در معرض خطر کرونا قرار دارند زیرا در کشورهایی زندگی می‌کنند که گرفتار درگیری‌های نظامی و بی‌ثباتی هستند؛ از جمله در یمن، سوریه، سودان جنوبی، سومالی و اتیوپی.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل گفت:

«سازمان‌های بشردوستانه و نهاد‌های سازمان ملل به پشتیبانی کامل شورای امنیت نیاز دارند تا بتوانند اقدام مورد نظر ما را انجام دهند.»

قرار بود ۱۳ وزیر، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ویژه بررسی دسترسی به واکسن کووید-۱۹ در شورای امنیت سخنرانی کنند،.

روز سه‌شنبه، مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک گفت این کشور در جلسه شورای امنیت بر اهمیت دسترسی برابر به واکسن کووید-۱۹ برای همه کشورها تأکید خواهد کرد.

او به‌شدت از این‌که کشورهای تولیدکننده واکسن میزان واکسیناسیون بالایی دارند، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین در به‌دست آوردن آن دچار مشکل هستند، انتقاد کرد.

برنامه کوواکس سازمان جهانی بهداشت، به‌منظور خرید و توزیع واکسن‌های کرونا در فقیرترین کشورهای جهان ایجاد شده است اما در حال حاضر، از آغاز واکسیناسیون و توزیع واکسن‌ها در کشورهای ثروتمند، هدف خود را از دست داده است.

در هفته‌های اخیر بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای خرید واکسن، خود وارد عمل شده‌اند و نمی‌خواهند منتظر کوواکس بمانند.

ویروس کووید-۱۹ بیش از ۱۰۹ میلیون نفر را در جهان آلوده کرده و دست‌کم جان ۲,۴ میلیون نفر را گرفته است. اما بسیاری از کشورها هنوز برنامه واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند و حتی کشورهای ثروتمند با کمبود دوز واکسن روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان واکسن برای افزایش تولید تلاش می‌کنند.