با ادامه اعتراضات مردمی به کودتا در میانمار و اعتصاب کارمندان دولتی در روز پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۳۰ بهمن، دستگیری‌ها نیز شدت گرفت.

پس از تظاهرات گسترده روز چهارشنبه، معترضان روز پنج‌شنبه نیز به خیابان‌ها بازگشتند و ارتش میانمار دستور بازداشت‌های بیشتری صادر کرده است. پس از کودتای یکم فوریه / ۱۳ بهمن حدود ۵۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضاتِ در حال رشد و جنبش نافرمانی مدنی زندانی شده‌اند.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی (AAPP)، که طی دو هفته گذشته بازداشت‌ها در میانمار را ردیابی می‌کند، چهارشنبه شب اعلام کرد که حدود ۴۹۵ نفر از رهبران و فعالان سیاسی و مخالفان کودتا بازداشت یا متهم شده‌اند.

این گروه گفت تاکنون سه نفر به دو سال و یک نفر به سه ماه زندان محکوم شده‌اند. در میان دستگیرشدگان چند مقام محلی دولتی نیز دیده می‌شوند.

هشت کارمند دولت نیز روز چهارشنبه به دلیل شرکت در اعتصاب محاکمه شدند. اعتصاب به‌عنوان بخشی از جنبش رو به رشد نافرمانی مدنی در میانمار گسترش می‌یابد.

وب‌سایت دفاع از وکلا گزارش داد که دست‌کم ۴۰ وکیل دادگستری به دلیل شرکت در جنبش ضد کودتا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. بسیاری از وکلای کشور به کارزار روبان قرمز پیوسته و خواستار احیای دموکراسی در کشور هستند.

روز پنج‌شنبه، تظاهرکنندگان برای سیزدهمین روز متوالی علیه رهبران کودتا به خیابان‌ها بازگشتند.

در نایپیداو، پایتخت میانمار گروهی از مهندسان با موتورسیکلت به کاروان معترضان پیوستند و خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی کشور شدند.

در یانگون، بزرگترین شهر کشور نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند. گروه‌های دانشجویی و کارگران از اقلیت‌های قومی مختلف به جمعیت پیوستند.

روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شد که چندین نفر را از جمله با لباس‌های نارنجی‌رنگِ راهبان نشان می‌داد که با چماق خودرو معترضان را در یانگون متلاشی می‌کردند.

در شهر ماندالای، معترضان سوار بر اسب، با حمل پرچم‌های قرمز در حمایت از رهبران غیرنظامیِ برکنارشده، در خیابان‌های دومین شهر بزرگ کشور رژه رفتند.

در همین حال، سازمان پزشکان بدون مرز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «به‌شدت نگران» بازداشت کارکنان بخش بهداشتی و غیرنظامیان است.

این سازمان گفت اقدامات دولت ممکن است مراقبت‌های بهداشتیِ آسیب‌پذیرترین افراد کشور را به‌ویژه در دوران کرونا متوقف کند و اثرات فوری و طولانی‌مدت بر سلامت و ایمنی عمومی وارد کند.

گزارش‌هایی از اعمال خشونت در تجمعات روز گذشته منتشر شده است. انجمن کمک به زندانیان سیاسی ارتش و پلیس را متهم کرد که در ماندالای خانه‌ای متعلق به یکی از معترضان ضد کودتا را تخریب و دست‌کم یک نفر را مجروح کرده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دولتی در اواخر روز چهارشنبه به سمت معترضان و کارگران اعتصابی راه آهن در ماندالای آتش گشوده‌اند.

در حالی که اینترنت برای چهارمین شب متوالی قطع بود، صبح پنج‌شنبه گزارش‌هایی مبنی بر حمله هکرها به وب‌سایت‌های تحت کنترل ارتش منتشر شد.

گروهی به نام «هکرهای میانماری» چندین وب‌سایت دولتی از جمله وب‌سایت‌های متعلق به بانک مرکزی، ارتش میانمار، شبکه تلویزیون دولتی ام‌آر‌تی‌وی، اداره بنادر و سازمان غذا و دارو را مختل کردند.

این گروه هکر در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ما در میانمار برای عدالت می‌جنگیم» . «این اقدام همچون اعتراضات گسترده مردم در مقابل وب‌سایت‌های دولتی است.»

به گفته نت‌بلاکس، سازمان مستقر در بریتانیا که امنیت سایبری و حکومتی اینترنت را رصد می‌کند، اینترنت در میانمار از ساعت یک بامداد پنج‌شنبه به‌وقت محلی بار دیگر قطع و هشت ساعت بعد مجدداً وصل شد.