در سا‌ل‌های اخیر و به‌ویژه پس از اعتراضات موسوم به «بهار عربی»، تنش میان تهران و ریاض بالا گرفته است. رقابت بر سر نفوذ در دیگر کشورهای خاورمیانه و «جنگ‌ نیابتی» از جلوه‌های اصلی این تنش بوده است. رسانه‌ها از «جنگ سرد» جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی سخن می‌گویند.  

در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ریاض به متحد بسیار نزدیک واشنگتن بدل شد و ایران تحت شدیدترین فشارها قرار گرفت. اسرائیل نیز در همین روند به متحد استراتژیک ریاض و ابوظبی و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه بدل شد. با ورود جو بایدن به کاخ سفید، اما این پیش‌بینی وجود دارد که معادلات منطقه تغییر کند.  

بایدن در اولین گام فروش سلاح به عربستان و امارات را به تعلیق در آورده است. همزمان بحث بر سر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران و احیا برجام است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد داده است که کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی نیز در مذاکرات پیش‌رو هسته‌ای حضور داشته باشند، ایده‌ای که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از آن استقبال کرده است.  از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که حضور عربستان در مذاکرات و درنتیجه تجمیل شرایط سخت به ایران، امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات را منتفی کند. مقامات عربستان، غالباً خواستار تداوم «فشار حداکثری» بر ایران و مخالف احیا برجام هستند.

با توجه به این تحولات، پیش‌بینی شما از آینده رابطه ایران و عربستان چیست؟ این پرسش موضوع نظرسنجی جدید زمانه است. 

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر یکشنبه ۲۱ فوریه/ سوم اسفندماه فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل ظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.