به گزارش دو شبکه تلویزیونی آلمان و روزنامه زوددویچه تسایتونگ، شرکت‌های دارویی فایزر آمریکا و بیونتک (به انگلیسی بایونتک) آلمان در ژوئن/ خرداد گذشته واکسن کووید- ۱۹ را به قیمت هر دوز ۵۰ یورو و هشت سنت به کمیسیون اروپا پیشنهاد داده بودند. قرار بود در یک معامله کاملا محرمانه فایزر و بیونتک ۵۰۰ میلیون دوز واکسن را به این قیمت در اختیار کشورهای اتحادیه اروپا قرار دهند. بر همین اساس شرکت دارویی فایزر مذاکرات با اتحادیه اروپا را به نمایندگی از طرف بیونتک به عهده گرفته بود.

قیمت پیشنهادی از طرف فایزر- بیونتک ۲۰ برابر بیشتر از قیمت واکسن آسترازنکا بود، اما باید توجه داشت که آسترازنکا در آن زمان وعده داده بود که واکسن کووید -۱۹ را به قیمت تمام شده به بازار عرضه می‌کند. هدف فایزر اما سودآوری هم بود.

مذاکرات کمیسیون اروپا با فایزر که ژوئن/خرداد گذشته آغاز شده بود در ماه نوامبر/آبان به پایان رسید و سرانجام طرفین بر سر ۱۶ یورو به ازای هر دوز به توافق رسیدند. این قیمت حدود یک سوم قیمت پیشنهادی فایزر – بیونتک بود. نشریه اشپیگل گزارش می‌دهد که کمیسیون اروپا در ژوئیه/ تیر گذشته به این نتیجه رسیده بود که برای هر دوز واکسن فایزر – بیونتک بیش از ۱۶ یورو پرداخت نمی‌کند.

واکسیناسیون در کشورهای اتحادیه اروپا در مقایسه با ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به خوبی پیش نمی‌رود. در این دو کشور و همچنین در بریتانیا عده بیشتری واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند. این کشورها برخلاف اتحادیه اروپا با شرکت‌های فایزر- بیونتک و مدرنا و همینطور با شرکت سوئدی- بریتانیایی آسترازنکا سریع‌تر به توافق رسیدند و دوزهای بیشتری را برای واکسیناسیون دریافت کردند. به گزارش اشپیگل به همین سبب هم انتقادها از بروکسل در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.

تصویری از نخستین کسانی که در شهر نیوکاسل واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت فایزر را دریافت کردند.(عکس Owen Humphreys / POOL / AFP)

رویکردهای سهل‌انگارانه، تبعیض در توزیع واکسن

اوگور شاهین، رئیس شرکت بیونتک آلمان و از سازندگان واکسن اوایل سال جاری گفته بود مذاکرات با کمیسیون اروپا دشوارتر از سایر کشورهاست و به خوبی پیش نمی‌رود. شاهین در آن زمان گفته بود ظاهراً اتحادیه اروپا به این جمع‌بند دست یافته است که روند همه‌گیری ویروس کرونا را می‌توان کنترل کرد و اوضاع چندان هم بد نیست.

شاهین گفته بود از این رویکرد سهل‌انگارانه مسئولان اتحادیه اروپا شگفت‌زده شده است.

گروهی از اقتصاددانان از جمله میشائیل کرمر، برنده جایزه نوبل و دانشمند در زمینه اقتصاد توسعه در مه سال گذشته که موج اول همه‌گیری کشورهای غربی را فراگرفته بود پیشنهاد داده بودند که ایالات متحده آمریکا ملزم شود ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ را به قیمت هر دوز ۱۰۰ دلار پیش‌خرید کند با این هدف که با درآمد حاصل  شرکت‌های تولیدکننده واکسن بتوانند واکسن مورد نیاز برای کشورهای جهان را تولید کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۱۷ فوریه / ۲۹ بهمن در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دسترسی مردم جهان به واکسن کرونا گفت ۱۳۰ کشور حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. گوترش گفت:

«در این لحظه حساس، توزیع عادلانه واکسن، بزرگترین آزمایش اخلاقی پیش روی جامعه جهانی است. ما باید اطمینان یابیم که همه، در همه جا و در اسرع وقت واکسینه می‌شوند.»

گوترش خواستار برنامه واکسیناسیون جهانی سریع و گردهم آوردن دانشمندان، تولیدکنندگان واکسن و کسانی شد که می‌توانند هزینه این کار را تأمین کنند تا اطمینان حاصل شود همه افراد در هر کشوری در کوتاه‌ترین مدت به آن دست یابند.

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/581658