آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان و دومین انتشاردهنده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان، جمعه ۱۹ فوریه / یکم اسفند، به‌طور رسمی به توافق‌نامه اقلیمی پاریس بازگشت.

توافق اقلیمی پاریس ۴ نوامبر ۲۰۱۶ با امضای ۱۹۵ کشور و از جمله با امضای آمریکا (دولت باراک اوباما) رسمیت یافت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اما یک سال بعد خروج این کشور از توافق را اعلام کرد. با این‌حال ایالات متحده به مدت سه سال همچنان می‌بایست به مفاد توافق عمل کند. این مدت در ۴ نوامبر ۲۰۲۰ / ۱۴ آبان سال جاری به پایان رسید و آمریکا در این تاریخ رسماً از توافق پاریس خارج شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۲۰ ژانویه / یکم بهمن روی کار آمد و بلافاصله در مورد بازگشت به توافق پاریس تصمیم گرفت و حکم آن را امضا کرد.

آنتونی بیلنکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت:

«اکنون به همان اندازه که پیوستن ما به توافق در سال ۲۰۱۶ مهم بود – و به همان اندازه که امروز پیوستن ما به آن مهم است – آن‌چه در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده انجام می‌دهیم از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

بلینکن افزود:

«تغییرات اقلیمی و دیپلماسی مبتنی بر علم دیگر هرگز نمی‌توانند گزینه‌های اختیاری مباحث سیاست خارجی ما باشند.»

جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و نماینده کنونی این کشور در مسائل اقلیمی به‌نوبه خود از کشورهای دیگر خواست که در اجلاس ماه نوامبر سازمان ملل در گلاسگو (اسکاتلند)، در جاه‌طلبی‌های اقلیمی خود تجدیدنظر کنند.

پیش از آن، جو بایدن قصد داشت اجلاس اقلیمی دیگری را همزمان با روز زمین در ۲۲ آوریل برگزار کند.

رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است که سطح آلودگی در بخش انرژی آمریکا را تا سال ۲۰۳۵ به صفر برساند و اقتصاد آمریکا را تا سال ۲۰۵۰ از کربن عاری سازد.

سلف او، دونالد ترامپ از صنعت سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کرد و معتقد بود که توافق‌نامه پاریس برای ایالات متحده ناعادلانه است.

در توافق‌نامه پاریس راهکارهایی برای کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای و توقف مصرف سوخت‌های فسیلی با جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است. بر اساس پیمان پاریس گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید زیر ۱,۵ تا ۲ درجه سانتیگراد باشد و تولید گازهای گل‌خانه‌ای باید در نیمه دوم قرن کاهش یابد. با این حال، در شرایطی که همچنان به مسائل اقلیمی توجه کمی می‌شود، ممکن است جهان در انتهای قرن تا بیش از سه درجه سانتیگراد گرم‌تر از حد متوسط آن پیش از انقلاب صنعتی شود.

در ماه نخست ۲۰۲۱ چندین گزارش هشداردهنده در رابطه با تغییرات اقلیمی منتشر شد که بر اساس آن‌ها، نرخ ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و یخ‌های قطبی بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌هاست و جهان به طور بی‌سابقه‌ای از ابتدای ظهور انسان متمدن تا کنون داغ شده است.