سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوان «اقدام فوری» درباره حامد ریگی و مهران نارویی، دو زندانی بلوچ در معرض خطر اعدام، هشدار داد.

در این فراخوان درباره موارد نقض جدی حقوق این دو زندانی بلوچ آمده:

«این دو تن مورد موارد نقض جدی حقوق بشر از جمله ناپدیدسازی قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار گرفته‌اند تا علیه خود اعتراف کنند.»

بر پایه اعلام این سازمان حقوق بشری، «اعترافات اجباری» حامد ریگی و مهران نارویی در طی دادرسی‌های ناعادلانه برای محکوم کردن آن‌ها به اعدام مورد استفاده قرار گرفته است.

به‌ گزارش منابع حقوق بشری، در هفته‌های اخیر دست‌کم ۲۰ شهروند بلوچ در زندان‌های مشهد، اصفهان و زاهدان با اتهام‌های مختلف از جمله اتهام‌های سیاسی-‌امنیتی به‌ چوبه‌های دار سپرده شده‌اند.

عفو بین الملل با اشاره به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام زندانیان بلوچ از آذرماه امسال به این سو، از سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر خواسته تا با نوشتن نامه به مقامات قضایی ایران از آنها بخواهند نه تنها احکام اعدام مهران نارویی و حامد ریگی را لغو کنند بلکه شرایطی فراهم کنند تا این دو زندانی از یک دادرسی مجدد منصفانه بدون رجوع به مجازات اعدام و بدون استفاده از «اعترافات» حاصل از شکنجه بهره‌مند شوند.

در فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل همچنین تأکید شده که همه حقوق اساسی این شهروندان زندانی از جمله حق داشتن «ملاقات منظم با خانواده»، «مصون ماندن آنها از شکنجه» و «انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه» برای سپردن عاملان شکنجه به دست عدالت، باید رعایت شود.

کمپین فعالین بلوچ پیش‌تر اعلام کرده بود «مهران نارویی، فرزند خداد، اهل نصرت آباد زاهدان» در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر بازداشت شده، در زندان دستگرد اصفهان در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

سازمان عفو بین الملل اما می‌گوید حکم اعدام نارویی، «چهار سال پیش» صادر شده و او از آن زمان تاکنون در صف اعدام قرار دارد. 

حامد ریگی هم که در حال حاضر در زندان زاهدان به سر می‌برد، در ارتباط با یک درگیری مسلحانه با ماموران مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ که منجر به کشته شدن چندین تن از نیروهای امنیتی شد، از دو سال پیش به اعدام محکوم شده است. 

مقام‌های قضایی ایران نه تنها از مجازات اعدام همواره به‌ عنوان یک سلاح برای «سرکوب سیاسی» استفاده می‌کنند، بلکه با «در صف اعدام نگه داشتن زندانیان»، نوعی شکنجه روانی را برای سال‌ها بر فرد زندانی و خانواده او تحمیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: صف اعدام، اعمال شکنجه مضاعف

ایران بعد از چین بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد. بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۸۰ زندانی در ایران با اتهامات مختلف به‌چوبه‌های دار سپرده شده‌اند.

در روزهای گذشته جمعی از کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر برای جلب توجه نهادهای بین‌المللی به شتاب گرفتن روند اجرای احکام اعدام در سیستان و بلوچستان، اقدام به راه‌اندازی یک توفان توئیتری کرده‌اند.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/573915