به‌گزارش رویترز، سازمان ملل متحد از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا روز دوشنبه آینده در کنفرانس مجازی اهداکنندگان کمک‌های مالی به یمن در جمع‌آوری ۳,۸۵ میلیارد دلار برای جلوگیری از قحطی «ایجادشده به‌دست بشر» در این کشور جنگ‌زده کمک کنند.

سازمان ملل بحران در یمن را بزرگترین بحران انسانی در جهان توصیف می‌کند و می‌گوید ۸۰ درصد مردم این کشور نیازمند کمک هستند.

مارک لوکاک، رئیس بخش کمک‌های سازمان ملل هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی بودجه مورد نیاز را در کنفرانس اهداکنندگان کمک به یمن تهیه نکند «ما شاهد بدترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر خواهیم بود». کنفرانس اهداکنندگان کمک به یمن قرار است روز دوشنبه یکم مارس / ۱۱ اسفند به‌شکل مجازی برگزار شود.

لوکاک گفت، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سازمان ملل با بودجه کافی که شامل کمک‌های مالی زیادی از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت می‌شد، از قحطی در یمن جلوگیری کرد.

رئیس بخش کمک‌های سازمان ملل گفت:

«آن‌چه در شرایط فعلی نگران‌کننده و متفاوت است، کاهش قابل توجه حمایت‌های مالی از عملیات امدادرسانی است و ما کمک‌ به افراد گرسنه را کم کرده‌ایم به‌طوری‌که میلیون‌ها نفر در سراسر این کشور تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.»

در سال ۲۰۲۰ سازمان ملل برای کمک به یمن تنها توانست کمی بیش از نصف ۳,۴ میلیارد دلار مورد نیاز را دریافت کند که به‌گفته مارک لوکاک دلیل آن بیش از هر چیز دریافت کمک‌های کمتر از کشورهای حوزه خلیج فارس بود. او از این کشورها خواست که برای سال ۲۰۲۱ سخاوتمندانه عمل کرده و کمک‌های خود را سریع پرداخت کنند.

لوکاک در این زمینه افزود:

«پیام من به کشورهای حاشیه خلیج فارس این است. شما در این‌جا نقش بسیار مهمی دارید که ایفا کنید، آن‌چه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام دادید، جان بسیاری را نجات داد و ما را قادر به جلوگیری از سقوط کامل و فاجعه واقعی کرد.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن مداخله و از نیروهای دولتی که با شیعیان حوثی متحد ایران می‌جنگند، حمایت کرده است. مقام‌های سازمان ملل در تلاش‌اند تا گفت‌وگوهای صلح را برای پایان دادن به جنگ در یمن احیا کنند زیرا درد و رنج این کشور با فروپاشی اقتصادی و بیماری همه‌گیر کرونا بدتر شده است.

مارک لوکاک گفت: «این قحطی کاملاً ساخته دست بشر است.»

نهادهای وابسته به سازمان ملل ۱۲ فوریه / ۲۴ آبان سال جاری با انتشار گزارش مشترکی اعلام کردند که از هر شش کودک یمنی، دست‌کم یک کودک از سوءتغذیه رنج می‌برد و در خطر مرگ قرار دارد. در این گزارش همچنین گفته شد به دلیل آن‌که اهداکنندگان کمک مالی به یمن به تعهدات مالی خود در قبال این کشور عمل نکرده‌‌اند، منابع مالی کافی برای امدادرسانی به شهروندان یمنی در دسترس نیست.