ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۴ فوریه/ ۶ اسفند گفت صبر آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکره برای احیای برجام نامحدود نیست.

 پرایس در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دعوت از ایران برای مذاکره موعد انقضای مشخصی دارد گفت که گسترش برنامه هسته‌ای ایران برخلاف مفاد برجام سبب شده است این موضوع «چالشی فوری» برای آمریکا باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «صبر ما نامحدود نیست اما یقین داریم که رویکرد رئیس‌جمهور بایدن در این مورد درست است  که دیپلماسی، موثرترین تضمین برای دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است.»

یک هفته پس از آنکه آمریکا به ایران پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای برای گفتگو درباره احیای برجام داد، ایران هنوز پاسخ روشنی نداده است و به نظر می‌رسد وضعیت به سمت پیچیدگی بیشتر می‌رود. محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه به صورتی مبهم و دوپهلو گفت که چون آمریکا عضو برجام نیست حضورش در جلسه رسمی ممکن نیست. او افزود که ایران در حال بررسی امکان حضور در «جلسه غیررسمی است که در آن از آمریکا به عنوان کشور غیرعضو دعوت شود.»

واکنش محتاطانه با هدف حفظ دیپلماسی

 ایران از روز ۵ اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را که یکی از بنیان‌های برجام بود، متوقف کرد و علی خامنه‌ای از غنی‌سازی ۶۰ درصدی سخن گفت. با این‌حال اروپا و آمریکا ترجیح داده‌اند در قبال این رویدادها صرفا به محکومیت کلامی بسنده کنند و از انجام اقدامی که سبب تغییر وضعیت شود اجتناب ورزیدند.

وضعیت برای آمریکا اما سخت‌تر هم شده است. طی هفته گذشته دو بار پایگاه‌هایی در عراق که سربازان آمریکایی در آنجا حضور دارند هدف حملات راکتی قرار گرفته است. گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند که به این اقدام که غالبا از سوی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران انجام می‌شود، واکنش نشان دهد.

فعلا مشخص شده است که یکی از این حملات راکتی توسط گروهی انجام شده است که وابسته به عصائب اهل حق از متحدان سپاه قدس است.

ایالات متحده و سه متحد اروپایی‌اش به این اقدامات با آرامش و طمأنینه جواب داده‌اند.

مقام‌های آمریكایی و اروپایی گفته‌اند كه این پاسخ -یا فقدان آن- نشان‌دهنده تمایل آن‌ها برای حفظ فضای گفتگوهای دیپلماتیک است به این امید كه ایران به میز مذاکره برگردد و در غیر این صورت، فشارهای تحریمی آمریكا ادامه خواهد یافت.

در حالی که آمریکا می‌گوید كه هنوز در حال تحقیق در مورد راکت‌های شلیك‌شده به پایگاه‌های نظامی در عراق است، شواهد و سابقه انجام چنین حملاتی نشان می‌دهد که نیروهای نیابتی ایران متهم ردیف اول این رویداد هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۲ فوریه/ ۴ اسفند گفته بود كه واشنگتن از این حملات «خشمگین» شده و سکوت نخواهد كرد و در زمان و مكان مشخص به آن واکنش نشان خواهد داد.

دولت جو بایدن همچنان اهرم فشار تحریم‌ها را در اختیار دارد و به نظر می‌رسد که بدون دستیابی به توافقی امنیتی با ایران از این ابزار چشم‌پوشی نخواهد کرد. ایران گفته است که راه احیای برجام این است كه آمریکا در قدم نخست تحریم‌ها را متوقف کند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود  به رویترز گفته است: «در گام نخست، این اتفاق نخواهد افتاد. اگر ایران می‌خواهد آمریکا تعهدات خود را در توافق از سر بگیرد، بهترین راه و تنها راه، مذاکره است.»

دو دیپلمات اروپایی هم به رویترز گفتند که فعلا انتظار ندارند آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اقدام مشخصی برای تحت فشار قرار دادن ایران باشند. یکی از دیپلمات‌ها گفت که سیاست فعلی اروپا و آمریکا، محکوم کردن اقدامات ایران در عین اجتناب از انجام هر کاری است که می‌تواند پنجره دیپلماتیک را ببندد.

در همین زمینه: