فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز پنجشنبه هفتم اسفند گفت آمار مراجعه‌کنندگان و بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها و نیروی انسانی مستقر در بیمارستان‌های استان خوزستان است.

به گفته او برای استفاده از «تمام ظرفیت بیمارستان‌ها» عمل‌های جراحی غیرضروری لغو شده است تا تعدادی از کادر درمانی که در بیمارستان‌های دیگر کار می‌کنند آزاد شوند و بتوانند به بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات به بیماران مبتلا به کرونا کمک کنند.

سلطانی از مکاتبات مدیران بهداشت استان خوزستان با سازمان تامین اجتماعی و نظام پرستاری به منظور جبران کمبود کادر درمانی خبر داد و گفت از آنها خواسته‌ایم «به صورت داوطلبانه پرستار، بهیار و کمک بهیار در اختیار ما قرار دهند.» هنوز مشخص نیست سازمان نظام پرستاری و تامین اجتماعی درخواست مسئولان بهداشت و درمان در خوزستان را پذیرفته‌اند یا خیر.

شکرالله سلمان‎‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان سرعت گردش ویروس کرونا در غرب خوزستان را «بالا» اعلام کرد. به گفته او اگر اقدام مناسب صورت نگیرد «باید منتظر یک فاجعه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان باشیم».

محمد علوی، رئیس شبکه بهداشت خوزستان شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان را «آلوده ترین و خطرخیزترین» مناطق این استان برشمرد.

به اعتقاد او بدون حمایت‌های معیشتی قرنطینه در این مناطق ناممکن است؛ علوی گفت:

«خیلی از افراد مبتلا به ویروس کرونا از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای خودقرنطینگی نیاز به بسته‌های حمایتی دارند ولی متاسفانه این حمایت در جنوب غرب خوزستان ضعیف است.»

در ۱۱ شهرستان خوزستان وضعیت قرمز اعلام شده است. وضعیت در شهرهایی که همچنان «نارنجی» هستند هم اما مساعد نیست. حسن نبوتی، فرماندار ایذه ظهر هفتم اسفند گفت: حدود ۸۰ درصد ظرفیت تخت‌های ۲ بخش داخلی و آی‌سی‌یو بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای ایذه تکمیل شده‌است.

محمد شنبدی مدیر شبکه بهداشت و درمان ماهشهر نیز هفتم اسفند را «بدترین روز کرونایی» این شهر اعلام کرد. او گفت: آمار مراجعه کننده به بیمارستان‌های شهرستان بسیار بالا است. ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های کرونایی شهرستان پر شده است».

نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی بهداشت و درمان تا به حال دو مرتبه خواستار تعطیلی و قرنطینه کامل استان به مدت دو هفته شده‌اند. معاون درمان دانشگاه جندی شاپور هم صبح امروز گفت بدون تعطیلی کامل استان نمی‌توان چرخه انتقال کرونا را کنترل کرد. درخواست آنها اما تا به حال پذیرفته نشده است. ستاد مقابله به کرونا تنها با منع ورود و خروج بین‌استانی در استان خوزستان موافقت کرده است.