میانمار از زمان کودتای ارتش در اول فوریه / ۱۳ بهمن و بازداشت آنگ سان سوچی، رئیس دولت و بسیاری از رهبران حزب او، همچنان ناآرام است.

به‌گزارش رویترز، پس از حدود سه هفته اعتراض و اعتصاب روزانه، امروز پنج‌شنبه ۲۵ فوریه / ۷ اسفند دانشجویان قصد داشتند در مرکز شهر یانگون، بزرگترین شهر میانمار، دست به تجمع بزنند اما قبل از آن‌که بسیاری از آن‌ها فرصت تجمع پیدا کنند، حدود یک هزار نفر از لباس‌شخصی‌های طرفدار ارتش این منطقه را قُرُق کردند.

برخی از آن‌ها عکاسان مطبوعاتی، روزنامه‌نگاران و شاهدان را تهدید کردند و تنش‌ها در چندین بخش از مرکز شهر به خشونت جدی کشیده شد.

از برخی از لباس‌شخصی‌های طرفدار ارتش که با باتوم و چاقو به مخالفان حمله‌ور شده بودند تصاویری گرفته شد. به‌گفته شاهدان عینی گروهی از آن‌ها سنگ پرتاب ‌کردند و گروه‌های دیگر چندین نفر از مخالفان را کتک زدند.

یکی از مخالفان کودتا به رویترز گفت:

«رویدادهای امروز نشان می‌دهند که آن‌ها تروریست هستند و از مبارزه مردم برای دموکراسی می‌ترسند. ما به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود علیه دیکتاتوری ادامه می‌دهیم.»

این درگیری‌ها بحران در کشوری که با اعتراضات، نافرمانی مدنی و اعتصاب علیه ارتش فلج شده است را تشدید می‌کند.

صبح پنج‌شنبه پلیس درهای دانشگاه را مسدود و از خروج صدها دانشجو برای برپایی تظاهرات جلوگیری کرد. پزشکان نیز پنج‌شنبه در چارچوب تظاهرات «انقلاب پیراهن سفیدها» گرد هم آمدند.

از سوی دیگر فیس‌بوک کلیه حساب‌های مربوط به نظامیان میانمار را به دلیل برخوردهای خشونت‌آمیز آن‌ها با معترضان مسدود کرد. همچنین تبلیغات شرکت‌های مرتبط با ارتش میانمار و اینستاگرام نیز برای نظامیان قطع شد.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که ژنرال مین آونگ هلاینگ، فرمانده ارتش گفته است برای مقابله با اعتراضات راهی دموکراتیک را دنبال می‌کند و نیروهای پلیس از حداقل نیرو و ابزار مانند گلوله‌های لاستیکی استفاده می‌کنند. با این حال، در درگیری‌های صورت‌گرفته تاکنون دست‌کم سه معترض و یک افسر پلیس کشته شده‌اند.

یک گروه حقوق بشری می‌گوید تا روز چهارشنبه ۷۲۸ نفر در ارتباط با تظاهرات طرفداران دموکراسی دستگیر، متهم و یا محکوم شده‌اند.

آغاز تلاش‌های دیپلماتیک

مسئله برگزاری انتخابات جدید در مرکز توجه نخستین تلاش‌های دیپلماتیک به‌منظور یافتن راه حلی برای بحران میانمار قرار گرفته است.

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، روز چهارشنبه گفت این کشور که رهبری انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن ـ ASEAN) را برعهده دارد، می‌خواهد با ارتش میانمار و نمایندگان دولت برکنارشده این کشور گفت‌وگو کند.

پیش از ظهر پنج‌شنبه رتنو مارسودی در بانکوک، پایتخت تایلند با مونا ماونگ لوین، همتای میانماری خود و منصوب دولت نظامی این کشور، گفت‌وگو کرد.

اما مداخله اندونزی سوء‌ظن مخالفان کودتای میانمار را برانگیخته است، زیرا آن‌ها نگرانند که این کشور برای حکومت نظامی مشروعیت قائل شود و نتایج انتخابات ماه نوامبر را که در آن حزب آنگ سان سوچی پیروز شد، باطل اعلام کند.

وزیر امور خارجه اندونزی به خبرنگاران گفت:

«ما از همه می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند و به خشونت متوسل نشوند.»

رویترز این هفته به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد اندونزی به اعضای آسه‌آن پیشنهاد داده است که ناظران خود را به میانمار اعزام کنند تا از وعده ژنرال‌ها برای برگزاری انتخابات جدید یقین حاصل کنند.

ارتش یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرده و با این‌که وعده برگزاری انتخابات داده اما جدول زمانی برای برگزاری آن اعلام نکرده است.

رتنو مارسودی به برگزاری انتخابات در میانمار اشاره‌ای نکرد اما بر «اهمیت فرآیند انتقال دموکراتیک» در این کشور تأکید کرد.

آمریکا، بریتانیا و چند کشور دیگر تحریم‌های محدودی را علیه اعضای حکومت نظامیان و شرکت‌های تحت کنترل ارتش میانمار اعمال کرده‌اند.