پس از مکالمه تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان، کاخ سفید در بیانیه‌ای بدون اشاره به نام جمال خاشقچی و با اشاره به محتوای این مکالمه تلفنی اعلام کرد از آزادی چند فعال آمریکایی-سعودی از جمله لجین الهذلول، فعال حقوق زنان در عربستان استقبال کرده و به پادشاه این کشور در زمینه اهمیت نقش آمریکا در برجسته کردن مسایل جهانشمول حقوق بشری و برقراری قانون گفته است.

بر پایه این بیانیه دو طرف همچنین درباره «همکاری پایدار، قوی و شفاف» آمریکا و عربستان سعودی در مقابله با تهدید ریاض از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران گفت‌وگو کرده‌اند:

«دو رهبر درباره ماهیت تاریخی روابط میان دو کشور سخن گفتند و موافقت کردند که به صورت دو جانبه درباره مشکلات و منافع دو طرف همکاری کنند.»

به ‌گزارش خبرگزاری رویترز جو بایدن درپاسخ به خبرنگاران، تماس تلفنی خود با ملک سلمان را «خوب» توصیف کرد.

در گفت‌وگوی تلفنی بایدن با ملک سلمان، رئیس جمهوری آمریکا بر پایبندی به قانون، رعایت حقوق بشر و شفاف‌سازی درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، تأکید کرده است.

بایدن پیش از این تماس تلفنی اعلام کرده بود گزارش نهادهای امنیتی آمریکا در خصوص نحوه قتل جمال خاشقچی را بررسی کرده و این گزارش را به زودی منتشر خواهد کرد.

رویترز در گزارشی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی بایدن با ملک سلمان اعلام کرد در گزارشی که قرار است توسط رئیس جمهوری آمریکا منتشر شود، احتمالا «اطلاعات محرمانه و جدیدی» از نقش مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در صدور فرمان قتل جمال خاشقچی فاش خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد مقدمات انتشار گزارش دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی را فراهم خواهد کرد.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت پادشاهی عربستان سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷/ اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

جمال خاشقچی

با وجود بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن این روزنامه‌نگار دولت عربستان پاسخ روشنی درباره سرنوشت او نداد. دو سال بعد یعنی در اوایل مهر ماه ۱۳۹۸/ اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت:

«از آنجا که قتل جمال خاشقچی توسط مجموعه زیر نظر او انجام شده، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.»

او همچنین ادعا کرد این قتل «بدون اطلاع قبلی» او انجام شده است.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان برجسته عربستانی تأکید کرده‌اند علی‌رغم تلاش‌های مقامات حکومتی این کشور برای محدود کردن مسئولیت پیگیری‌ها درباره پرونده قتل جمال خاشقچی، این پرونده همچنان یک مسأله سیاسی است.

در همین زمینه: فعالان حقوق بشر عربستانی: قتل خاشقچی سیاسی است

بایدن در ماه‌های اخیر و پس از رسیدن به قدرت اعلام کرده بود که مسائل حقوق بشری نقش مهمی در روابط کشورش با جهان خواهد داشت.

خبرگزاری دولتی «واس» در عربستان سعودی درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان دو طرف نوشته است:

«ملک سلمان در این تماس تلفنی با جو بایدن در خصوص موضوعات منطقه‌ای و رفتارهای ایران تبادل نظر کرده و از بایدن برای پایبندی آمریکا به دفاع از امنیت سعودی تشکر کرد.»

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/421541
https://www.radiozamaneh.com/581663/