به‌گزارش روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با «کانال ۱۳ نیوز» این کشور گفت:

«ما از تاریخ آموخته‌ایم که اگر تنها به توافق اعتماد کنید در اشتباه هستید. تنها اقداماتی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد و یا مانع از آن می‌شود، تهدید نظامی معتبر و یا تحریم‌های شدید است.»

اظهارات نتانیاهو در حالی بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تلاش برای پیوستن دوباره به برجام و توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است. بایدن گفته است تا زمانی که ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را لغو نخواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران فراتر از حد توافق هسته‌ای اورانیوم غنی سازی کرده و تهران هنوز به پرسش‌های مربوط به وجود مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

نتانیاهو همچنین گفت هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن در مورد ایران بسیار صحبت کردند. او گفت:

«این مسئولیت من به‌عنوان نخست وزیر دولت یهود است که از تکرار جنایت‌هایی که برای مردم ما اتفاق افتاده جلوگیری کنم. من تمام تلاش خود را انجام خواهم داد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارم.»

به گفته یک منبع آگاه نتانیاهو روز پنج‌شنبه در کنفرانسی با رئیسان سازمان‌های بزرگ یهودی تلفنی صحبت کرد و در سخنان خود تأکید کرد که اسرائیل از این امکان برخوردار است که مانع از تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران شود.

این منبع گفت نتانیاهو همچنین بر روابط نزدیک خود با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا تأکید کرد و اینکه از هر دو این جناح‌ها انتقاد کرده که سیاست‌های آن‌ها به نفع اسرائیل نیست.

دو منبع آگاه نیز گفته‌اند در این تماس تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از رابطه ۴۰ ساله خود با بایدن سخن گفته است.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه شب نیز با نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا گفت‌وگو کرد. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که مسائل مطرح شده در این گفت‌وگو به حکومت ایران مربوط می‌شده است.

گبی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز روز چهارشنبه در توییتر نوشت افزایش فعالیت‌های اتمی ایران و قانون‌شکنی‌های آن، ثبات منطقه خاورمیانه را سخت به خطر انداخته است. او رفتار ایران را چالشی بزرگ برای جامعه بین‌المللی خواند و خواهان اقدامات لازم برای جلوگیری از آن شد.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین نوشت اگر جامعه بین‌المللی به اقدامات لازم دست نزند، اسرائیل حتی به تنهایی برای دفاع از امنیت خود اقدام خواهد کرد.