چند ساعت پیش از آن وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره توافق هسته‌ای را رد کرده. دیپلمات‌های ارشد غربی گفته بودند ایران می‌خواهد واشنگتن تضمین دهد که بعد از گفت‌وگوها برخی از تحریم‌ها لغو شود.

این مقام بلندپایه کاخ سفید گفت:

«در حالی که ما از پاسخ ایران متاسفیم اما همچنان آماده تعامل مجدد در دیپلماسی هستیم تا بازگشت دوجانبه به پایبندی به تعهدات هسته‌ای حاصل شود.»

مقام کاخ سفید در ادامه افزود:

«با شرکای خود در ۵+۱ رایزنی می‌کنیم تا راهی برای ادامه مذاکرات با ایران پیدا کنیم.»

وزارت خارجه ایران: مسیر پیش رو روشن است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

«هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.»

خطیب‌زاده گفت:

«مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پایان تاکید کرد:

«جمهوری اسلامی ایران به رایزنی‌های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.»

نماینده ایران: به میانجیگری قطر نیازی نیست

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ با شبکه «الجزیره» در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد قطر برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن گفت: ما «روابط خوبی با کشور دوست و برادر یعنی قطر داریم اما به نظر ما چیزی که اکنون نیاز است اجرای کامل تعهدات آمریکا است و این امر نیازی به میانجیگری ندارد.»

تخت‌روانچی در ادامه این مصاحبه افزود:

«بهترین راه بازگشت آمریکا به تعهدات خود است و بعد از آن ایران نیز به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت، در این صورت می‌توان در چارچوب ۱+۵ در رابطه با امور متعلق به توافق هسته‌ای صحبت کرد.»  

یک ماه پیش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که شرط بازگشت ایران به برجام لغو تحریم‌های آمریکاست. گفته شده بود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای برگزاری نشستی غیررسمی میان اعضای باقی‌مانده برجام و آمریکاست. نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره گفت:

«بعد از خروج آمریکا از برجام ما اکنون مجموعه ۱+۴ را داریم، ما نشست‌های خود را بر این اساس برگزار می‌کنیم و اگر واشنگتن می‌خواهد به این مجموعه بپیوندد باید به‌تعهدات خود عمل کند و تمام تحریم‌های ایران را بردارد. اگر این امر را ببینیم ایران به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت و در آن صورت دیگر مجموعه ۱+۵ را خواهیم داشت.»

بیشتر بخوانید: