اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های خودسرانه و فراقضایی، در یک نشست خبری اعلام کرد که خودداری واشنگتن از اقدام علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دلیل نقش او در قتل جمال خاشقچی، مسئله‌ای «بسیار خطرناک» است.

کالامار گفت:

«این مسئله‌ای بسیار خطرناک است که واشنگتن اعلام می‌کند رهبر واقعی عربستان سعودی چراغ سبز به ترور خاشقچی نشان داده اما اقدامی علیه او انجام نمی‌دهد. از نظر من، این‌که اشتباه و گناه شخصی یک نفر را شناسایی کنی  و بعد به او بگویی ما با تو کاری نداریم و ادامه بده، بسیار خطرناک است؛ گویی ما کاری نکرده‌ایم.»

کالامار با تکرار درخواست خود مبنی بر اعمال تحریم‌هایی علیه دارایی‌های محمد بن سلمان، بار دیگر تأکید کرد: «به نظر من، این یک نگرش بسیار خطرناک است که ایالات متحده نشان می‌دهد.»

دفتر اطلاعات ملی آمریکا، نهاد امنیتی زیرنظر ریاست جمهوری این کشور جمعه ۲۶ فوریه / ۸ اسفند، با خارج کردن گزارش نحوه قتل جمال خاشقچی از طبقه‌بندی محرمانه، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در گزارش این نهاد اطلاعاتی آمده بود:

«ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان نقشه عملیاتی برای بازداشت یا به قتل رساندن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

به‌گفته دفتر اطلاعات ملی آمریکا، بن سلمان خاشقچی را «تهدیدی» برای دولت سعودی می‌دانست و «از اقدامات خشونت‌آمیز حمایت می‌کرد و باید خاموش می‌شد».

در پی این گزارش، دولت آمریکا اعلام کرد که به‌جز محمد بن سلمان تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌های سعودی از جمله احمد العسیری، مشاور بن سلمان و معاون پیشین سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی اعمال کرده است.

اگنس کالامار افزود:

«چیزی که در این گزارش افشا شده، حقیقتاً بسیار کم و ناامیدکننده است. من انتظار داشتم مدارک و شواهد بیشتری آشکار شود».

در واکنش به گزارش دفتر اطلاعات ملی آمریکا، وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اطلاعات منتشرشده در آن را نادرست خواند و گفت آن را «به‌طور کامل رد می‌کند».

گزارش اولیه دفتر اطلاعات ملی آمریکا شامل اسامی ۲۱ نفر از عاملان قتل خاشقچی بود که سپس بدون ارائه دلیلی این اسامی به ۱۸ نفر کاهش یافت. سخنگوی این نهاد اطلاعاتی در این‌باره گفت «سند اصلی به اشتباه شامل سه نام بود که نباید در آن گنجانده می‌شد».

عبدالله محمد الحورینی، یاسر خلد السالم و ابراهیم السالم سه نفری بودند که نام آن‌ها از این لیست خارج شد. عبدالله محمد الحورینی برادر ژنرال عبدالعزیز بن محمد الحورینی، مسئول دفتر امنیت ملی، نهاد ناظر بر آژانس اطلاعاتی و ضدتروریستی خارج از عربستان سعودی است اما هویت و سمت دو نفر دیگر معلوم نیست.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت پادشاهی عربستان سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷ / اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

با وجود بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن این روزنامه‌نگار دولت سعودی پاسخ روشنی درباره سرنوشت او نداد. دو سال بعد یعنی در اوایل مهر ماه ۱۳۹۸/ اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت:

«از آنجا که قتل جمال خاشقچی توسط مجموعه زیر نظر او انجام شده، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.»

او همچنین ادعا کرده بود این قتل «بدون اطلاع قبلی» او انجام شده است.