سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اینکه سپاه پاسداران به شکلی غیرقانونی از «قوای قهریه مرگبار» علیه جمعی از سوخت‌بران غیرمسلح استفاده کرده است، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تحقیقات بی‌طرفانه و مستقلی درباره استفاده از خشونت در منطقه مرزی سراوان انجام دهند.

به گفته این سازمان، مقامات ایران از اعلام تعداد واقعی سوخت‌بران جان‌باخته خودداری کرده‌ و سعی کرده‌اند مسئولیت این کشتار را متوجه مرزبانان پاکستان کنند.

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در همین زمینه اعلام کرد نیروهای امنیتی ایران با آتش گشودن به سوی گروهی از افراد غیرمسلح، «بی‌اعتنایی بی‌رحمانه‌ای» نسبت به جان انسان‌ها روا داشته‌اند.

او گفت:

«ضرورت دارد که در خصوص قتل‌های صورت گرفته، تحقیقات فوری و مستقل کیفری، مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شود. کسانی که علیه‌شان مدارک و شواهد قابل قبول وجود دارد باید به صورت عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام محاکمه شوند.»

الطحاوی قتل سوخت‌بران بلوچ به ‌دست نیروهای سپاه پاسداران را در رده «اعدام‌های فراقضایی» دانسته و خواستار انجام تحقیقات مستقل و شفاف در این زمینه شده است:

«وقتی نیروهای امنیتی با اراده و بر خلاف قانون، از سلاح گرم علیه افراد غیرمسلح استفاده می‌کنند، آنها یا قصد کشتن دارند یا اهمیتی نمی‌دهند که اقدامات آنها به احتمال قوی موجب مرگ انسان‌ها می‌شود. در هر صورت طبق قوانین بین‌المللی، قتل‌های حاصل از چنین اقدامات غیرقانونی‌ای نه تصادفی بلکه عمدی محسوب می‌شوند و بنابراین نباید تحت عنوان اعدام‌های فراقضایی مورد تحقیق قرار گیرند.»

طبق قوانین بین‌المللی، استفاده از سلاح گرم تنها برای دفاع در مقابل خطر قریب‌الوقوع مرگ یا جراحت جدی مجاز است و استفاده عمدی و کشنده از سلاح گرم تنها در صورتی قابل توجیه است که این عمل برای محافظت از جان انسان‌ها‌ کاملاً اجتناب‌ناپذیر باشد.

روز دوشنبه چهارم اسفند ماه نیروهای سپاه پاسداران با بستن و حفر چاله در برخی از نقاط صفر مرزی در سراوان، از تردد سوخت‌بران و کاسبکاران مرزی جلوگیری کردند. گروهی از سوخت‌بران در اعتراض به این اقدام با حضور در مقابل پایگاه سپاه پاسداران خواستار بازگشایی مرز شدند. مأموران سپاه اما با گلوله جنگی به سمت آنها شلیک کردند که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از سوخت‌بران شد.

بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم ۱۰ نفر از این سوخت‌بران در جریان تیراندازی مأموران سپاه پاسداران کشته شده‌اند.

همچنین شاهدان عینی از زخمی شدن حدود ۳۰ نفر از سوخت‌بران در این رویداد خبر داده‌اند.

در روزهای گذشته شهرها و نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به کشته شدن این شهروندان، صحنه نا‌آرامی‌ و شکل‌گیری تجمعات اعتراضی بود که نهادهای امنیتی با قطع کردن اینترنت در چندین شهر بلوچ‌نشین و حمله به معترضان، سعی در سرکوب کردن این اعتراضات داشتند.

به‌ دلیل قطع شدن شبکه اینترنت آمار دقیقی از شمار بازداشت‌شدگان در دست نیست.

در همین زمینه: اعتراض‌ها در مناطق بلوچ‌نشین، قطع اینترنت و بی‌خبری از آمار جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان

در روزهای گذشته چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک با ابراز نگرانی جدی از خاموشی تقریبا کامل اینترنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده‌اند این اقدام حکومت ایران ابزاری برای پنهان کردن نقض حقوق بشر و جرایم بین‌المللی احتمالی همچون «قتل‌های فراقضایی» است.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/588639