مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به حمله راکتی صبح چهارشنبه ۳ مارس / ۱۳ اسفند به پایگاه هوایی عین الاسد، در نشست شورای امنیت ملی این کشور گفت:

«هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی عراق تحت هر عنوان و نامی قابل توجیه نیست و چه از نظر عبور از بحران اقتصادی و چه نقش فزاینده عراق در دستیابی به امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی عراق به کشور آسیب می‌رساند.»

به‌گفته الکاظمی حملات این‌چنینی توسط گروه‌هایی انجام می‌شود که «هیچ تعلقِ ‌خاطر واقعی به عراق ندارد».

ستاد مشترک عراق چهارشنبه ۳ مارس / ۱۳ اسفند اعلام کرد که پایگاه عین الاسد در استان الانبار واقع در غرب عراق و ۱۰۸ کیلومتری غرب الرمادی هدف حملات راکتی قرار گرفت. راکت‌های شلیک شده از نوع گراد و شمار آن‌ها ۱۰ عدد بود.

ابتدا ستاد مشترک عراق اعلام کرد که در این حملات آسیبی به کسی وارد نشده اما بعد اعلام شد که در این حملات یک پیمانکار غیرنظامی که با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق همکاری می‌کرد، کشته شده است.

مصطفی الکاظمی در نشست شورای امنیت ملی عراق گفت دستگاه‌های امنیتی دستورات روشنی برای اجرای اقدامات قاطع علیه گروه‌هایی که «با هر نام و نشان و ادعایی» دست به چنین حملاتی می‌زنند، دریافت کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق گفت:

«هر طرفی که گمان کند فراتر از دولت است و یا می‌تواند برنامه‌ها و اهداف خود را بر عراق و آینده مردم این کشور تحمیل کند، در اشتباه است. […] عراق باید خود را از درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خارج کند و براساس اولویت‌های صرفاً عراقی حرکت کند.»

الکاظمی از همه گروه‌های سیاسی خواست موضعی علنی و روشن در حمایت از رویکرد دولت در این زمینه بگیرند.

او همچنین درباره حضور نیروهای خارجی در خاک عراق گفت:

«دولت وارد گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا شده و این گفت‌وگوها تاکنون منجر به خروج ۶۰ درصد از نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق با تکیه بر منطق گفت‌وگو و نه سلاح شده است و ما به این گفت‌وگوها براساس اولویت‌ها و نیازهای عراق ادامه خواهیم داد تا بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای رزمی و نیاز نیروهای امنیتی‌مان به آموزش، پشتیبانی و کمک‌های مستشاری به توافق برسیم.»

بازداشت دو نفر در ارتباط با حمله راکتی به فرودگاه اربیل

دفنر مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان عراق نیز شامگاه چهارشنبه از بازداشت دو تن از عاملان حمله راکتی به فرودگاه اربیل خبر داد.

در بیانیه این دفتر آمده است که چهار نفر در حمله راکتی به فرودگاه اربیل دست داشته‌اند و تلاش برای پیگرد دو فرد دیگر ادامه دارد.

در ۱۵ فوریه / ۲۷ بهمن، پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل هدف سه موشک قرار گرفت. حمله به نزدیکی فرودگاه اربیل موجب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۱۲ نفر از پیمانکاران آمریکایی و یک عضو نیروهای نظامی آمریکا شد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا حملات به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق بیشتر شده است. در ۲۲ فوریه نیز منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت ایالات متحده و سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک است هدف حمله موشکی شبه‌نظامیان قرار گرفت. یک حمله دیگر هم ۲۵ فوریه به پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در شمال بغداد ضربه زد و در نتیجه آن دست‌کم یک پیمانکار زخمی شد.

ارتش آمریکا در اولین اقدام تلافی‌جویانه در واکنش به حملات موشکی به نزدیکی پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، ۲۵ فوریه / ۷ اسفند شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد. در این حمله تأسیسات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا هدف قرار گرفتند.