وزیر حفاظت از محیط زیست اسرائیل ایران را به «تروریسم محیط زیستی» متهم کرد. گیلا گاملیل گفت منبع آلودگی نفتی‌ که دریا و ساحل مدیترانه در مرز اسرائیل را آلوده کرده، کشتی است که ایران به آب‌های اسرائیل فرستاده.

به گزارش رویترز، گیلا گاملیل، وزیر حفاظت از محیط زیست چهارشنبه ۳ مارس/۱۳ اسفند، ایران را متهم کرد که مسئول ریختن نفت در دریای مدیترانه و آلوده کردن ساحل اسرائیل است.

گاملیل به خبرنگاران گفت که ایران آلودگی‌های نفتی را از طریق یک کشتی دزدان دریایی به نام امرلد متعلق به کشور لیبی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرده به نزدیکی آب‌های اسرائیل رسانده است. این کشتی از خلیج فارس و از طریق کانال سوئز به آب‌های اسرائیل نزدیک شده و سپس به سمت سوریه حرکت کرده است.

وزیر محیط زیست اسرائیل در رابطه با این آلودگی نفتی به‌طور مشخص از واژه «تروریسم محیط زیستی» استفاده کرد و گفت:

«ایران با آسیب رساندن به محیط زیست در حال انجام تروریسم است و زمانی که ایران به محیط زیست آسیب می‌رساند، فقط اسرائیل نیست که آسیب می‌بیند.»

این آلودگی‌های نفتی به ساحل لبنان و غزه هم رسیده‌اند.

وزارت حفاظت از محیط زیست اسرائیل یک روز قبل از اینکه مقامات اسرائیلی اعلام کنند که ایران را مسئول می‌دانند، گزارش داد که حدود ۱۲۰ تن ماسه آلوده به نفت خام، قیر و تار از ساحل اسرائیل جمع‌آوری‌ شده است و پاک‌سازی ادامه دارد.

ایران هنوز واکنشی به این اتهام نشان نداده است.

در ماه فوریه اسرائیل متوجه نشت آلودگی‌های نفتی از دریای مدیترانه به سمت ساحل این دریا در خاک اسرائیل شد. جمعیت‌های داوطلب به‌سرعت شکل گرفتند و اکنون بیش از سه هفته است که آنها از ساحل آلودگی‌های نفتی جمع می‌کنند.

اسرائیل ابتدا به حدود ۳۰ کشتی مشکوک بود که در بازه زمانی پیدا شدن آلودگی‌ها در نزدیکی آب‌هایش حرکت کرده بودند. اما تحقیقات اسرائیل نهایت بر یک کشتی به نام «امرلد» متمرکز شد که در دو روز اول فوریه از ۵۰ کیلومتری ساحل مدیترانه اسرائیل عبور کرده است. امرلد یا زمرد حامل نفت خام بوده است. وزیر محیط زیست اسرائیل می‌گوید که آنها «شواهد قوی» دارند که این کشتی منبع نشت آلودگی‌های نفتی است.

تایمز آو اسرائیل از قول وزارت محیط زیست این کشور نوشته است که در فاصله روزهای اول و دوم فوریه، کشتی امرلد در حالی که دستگاه‌های خودکار ردیابی‌اش را خاموش کرده بود وارد آب‌های اسرائیل شد. بین روزهای ۳ تا ۱۴ فوریه کشتی نفت خام را به سمت سوریه برد و در آب های سرزمینی سوریه به کشتی‌های دیگر منتقل کرد.

صدها داوطلب در چند هفته گذشته مشغول جمع‌کردن قطره‌های چسبناک نفت خام از ماسه‌های ساحل هستند. این آلودگی‌ها در مرزی به درازای ۱۶۰ کیلومتر در خاک اسرائیل شناسایی شده‌اند. در مورد خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از این آلودگی‌های نفتی به لبنان و غزه هنوز مشخص اطلاع‌رسانی نشده است.