حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پنج‌شنبه ۱۴ اسفند درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی سه کشور اروپایی طرف برجام گفت: «عده‌ای که فکرشان درست کار نکرده و حرکت درست را تشخیص نمی‌دهند و متأسفانه از اروپا هستند و ادعای دوستی هم با ما دارند، به دنبال طرحی برای امروز و فردا در آژانس هستند که من آن‌ها را نصیحت می‌کنم که این کار را نکنند.»

روحانی افزود: «به اروپایی‌ها نصیحت می‌کنم که روابط خوب و دوستانه‌ای که ما با شما داریم نبایستی که اجازه دهند تخریب شود؛ حرف اصلی من آن است که در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای جای کار سیاسی نیست و سه کشور اروپایی هم بایستی این را بفهمند که در این آژانس جای بازی سیاسی نیست و بایستی بازی سیاسی را کنار گذاشته و بدانند که در آژانس کار فنی را دنبال می‌کنند.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی ارائه داده‌اند کاهش همکاری‌ ایران با بازرسان آژانس و نقض فزاینده تعهدات برجامی ایران را محکوم کرده‌اند. در این پیش‌نویس همچنین نسبت به کشف ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌ای ایران و عدم روشنگری جمهوری اسلامی دراین‌باره که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس پیش از این گزارش آن را داده بود، ابراز نگرانی شده است.

این پیش‌نویس قرار است فردا جمعه ۵ مارس / ۱۵ اسفند در جلسه شورای حکام به رأی گذاشته شود.

خبرگزاری فرانسه دوشنبه یکم مارس / ۱۱ اسفند در گزارشی نوشت آمریکا از این پیش‌نویس حمایت کرده است.

حسن روحانی خطاب به سه کشور اروپایی افزود: «کشورهای اروپایی بایستی اجازه دهند کار فنی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه پیدا کند چرا که تهران یک قرارداد بسیار خوب با آژانس منعقد کرده و بعد از قانونی که مجلس شورای اسلامی در این باره وضع کرد، همکاری‌های خوبی بین ایران و آژانس شکل گرفت و بهتر است که اروپایی‌ها اجازه دهند این توافق ادامه پیدا کند و مسیر خود را دنبال کند.»

ایران  ۲۳ فوریه / ۵ اسفند توقف اجرای پروتکل الحاقی را که به بازرسان آژانس اجازه می‌داد سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند، براساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که آذرماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، متوقف کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرزی اتمی ۳ اسفند در یک سفر شتابزده، در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به این توافق دست یافت که ایران تا سه ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره کند. در صورتی که خواسته‌های ایران در این مدت تأمین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده به رویت آن‌ها خواهد رسید.

روحانی گفت: «ما می‌خواهیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌راحتی فعالیت‌های نظارتی خود را انجام دهد و اگر آژانس می‌بیند که هنوز با اقدامات دلخواه خودش فاصله دارد، اشکال به آمریکا بازمی‌گردد. آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد، روابط ما با آژانس هم گرم‌تر خواهد شد که در آن صورت فعالیت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دنبال شده و هر نظارتی که در چارچوب قانون بایستی انجام شود انجام خواهد شد.»

کاخ الیزه شامگاه سه‌شنبه ۲ مارس / ۱۲ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی خواهان یک اقدام مشخص از طرف ایران برای احیای برجام شد. مکرون در این گفت‌وگو بر لزوم اجرای تعهدات ایران در توافق هسته‌ای و همچنین همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

شبکه خبری بلومبرگ پنج‌شنبه ۲۵ فوریه / ۷ اسفند در گزارشی نوشت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا فشار بر جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بیشتر کند و به این وسیله ایران را وادار سازد به تعهدات برجامی خود عمل کند. رویترز نیز از واکنش ایران خبر داد و نوشت جمهوری اسلامی تهدید کرده که در چنین صورتی توافق اخیر با مدیرکل آژانس در تهران را لغو می‌کند.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه یکم مارس / ۱۱ مارس با حضور نمایندگان ۳۵ کشور به‌صورت مجازی آغاز شد.