مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه «لایحه عدالت در حفظ نظم جورج فلوید» را تصویب کرد. این لایحه برای اصلاح قوانین پلیس آمریکا تنظیم شده و بر اساس آن چوک‌هولد ( روشی که با استفاده از فشار برگردن راه تنفس مسدود می‌شود) ممنوع خواهد شد و مصونیت نیروهای انتظامی در موارد مشخص از جمله شکایت‌های حقوقی برداشته می‌شود.

مجلس نمایندگان  با ۲۲۰ رای موافق دربرابر ۲۱۲ رای مخالف این لایحه را تصویب کرد. جورج فلوید که  نام او بر روی لایحه اصلاح پلیس آمریکا گذاشته شده، مرد ۴۶ ساله سیاهی بود که بهار سال گذشته در حالی‌که  پلیس مینیاپولیس هنگام بازداشت  پا بر روی گردن او گذاشته بود به دلیل خفگی مرد. 

این لایحه همچنین مجوز ورود به منازل بدون در زدن را ممنوع می‌کند و جمع آوری داده‌ها هنگام درگیری‌های پلیس را اجباری می‌کند، بر این اساس همچنین هدف قرار دادن و مظنون شدن به افراد بر اساس نژاد و مذهب‌ آنها ممنوع می‌شود. بودجه پلیس نیز به برنامه‌‌های پاسبانی و نظارت مستقر در محلات تخصیص داده خواهد شد.

کارن باس، نماینده  دموکرات کنگره از ایالت کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: «از این پس هرگز نباید یک فرد غیرمسلح توسط کسی که قرار بوده خادم و محافظ او باشد به قتل برسد و یا مورد وحشی‌گری قرار گیرد… از این پس هرگز جهان نباید شاهد آنچه در خیابان‌های مینه‌سوتا بر جورج فلوید رخ داد باشد.»

این دومین باری است که مجلس نمایندگان آمریکا چنین لایحه‌ای را تصویب می‌کند. سال گذشته نیز مجلس لایحه‌ای مشابه را تصویب کرد، اما لایحه در سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود شکست خورد.

جمهوری خواهان مخالف این لایحه معتقدند که این قوانین مانع از آن خواهد شد که پلیس به وظیفه خود عمل کند و جامعه پلیس آمریکا را تضعیف و نابود خواهد کرد. 

محل یادبود جور ج فلوید در نزدیکی جایی که در جریان بازداشت توسط پلیس کشته شد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اوایل هفته جاری، دولت بایدن در بیانیه‌ای از مجلس نمایندگان خواسته بود که به این لایحه رای موافق دهند. در این بیانیه آمده بود: «برای این‌که جامعه خود را امن‌تر سازیم، باید از بازسازی اعتماد میان نیروهای انتظامی و مردمی که قرار است از آنها محافظت و به آنها خدمت شود، شروع کنیم»

جلسه محاکمه درک شاوین، افسر پلیس سابقی که به  قتل جورج فلوید متهم است از روز هشتم ماه مارس در مینیاپولیس شروع می‌شود.

شاوین همان پلیسی است که تصویر او در حالی که زانویش را برای چندین دقیقه بر روی گردن فلوید گذاشته بود، در سراسر جهان دیده شد. او اینک به اتهام قتل غیر عمد محاکمه می‌شود.

صحنه خفه کردن جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی به‌دست مأموران پلیس در مینیاپولیس ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

در آستانه برگزاری این دادگاه تدابیر امنیتی شدیدی اطراف محل محاکمه برقرار شده و قرار است هزاران سرباز و اعضای گارد ملی هفته آینده در مینیاپولیس در حالت آماده باش قرار گیرند.

محاکمه افسر پلیس دومی که در پرونده جورج فلوید متهم شده به صورت جداگانه و ماه اوت برگزار می شود.

لایحه مجلس نمایندگان یکی از بلندپروازانه ترین لوایحی است که در زمینه اصلاح پلیس در مجلس تصویب شده ، با این وجود برای تصویب در سنای آمریکا راه دشواری را در پیش دارد. این بار و بر خلاف گذشته دموکرات‌ها حمایت کاخ سفد و اکثریت سنا را در دست دارند، اما برای تصویب آن در سنا باید دستکم ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه را قانع کنند، امری که چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.