یک دیپلمات فرانسوی که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفت:

«چیزها در مسیر درست قرار گرفته‌اند و ما در این هفته و به خصوص در چند روز گذشته علائم مثبتی مشاهده کرده‌ایم.»

به گفته این دیپلمات فرانسوی هدف این است که تا قبل از فرارسیدن سال جدید ایرانی گفت‌وگوهای غیررسمی آغاز شود.

یک منبع دوم دیپلماتیک هم تأیید کرد که «نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای» از تمایل ایران به شرکت در گفت‌وگوهای غیررسمی درباره احیای برجام مشاهده شده است.

یک دیپلمات آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفت قرار نیست در قدم‌های اول و دوم توافقی حاصل شود. هدف فعلاً آغاز گفت‌وگوها درباره احیای برجام است.  

تروئیکای اروپایی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از سمت ایران اعلام کرد از صدور قطعنامه علیه ایران فعلاً صرف نظر می‌کند:

«در نظر داشتیم در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای را صادر کنیم. اما تصمیم گرفتیم  این اقدام را  به رغم حمایت روشن شورای حکام – متوقف کنیم و به مدیرکل آژانس برای تلاش‌های جدیدی که اوایل هفته در خصوص خروج از بن‌بست و حل و فصل مسائل [با ایران] به شورا اعلام کرد زمان دهیم.»

تاسیسات هسته‌ای اصفهان

 رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ساعتی قبل از صدور بیانیه سه کشور اروپایی، در جمع خبرنگاران گفت در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل برخی اختلافات پادمانی از ماه آوریل نشست فنی در ایران برگزار شود.

رافائل گروسی ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات فنی رضایت‌بخش باشد و تا پیش از برگزاری نشست بعدی شورای حکام مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود.

علاوه بر تعلیق پروتکل الحاقی، یکی از مسائل باقی‌‌مانده ذرات کشف شده هسته‌ای در سه مکان هسته‌ای در ایران است. گروسی دوشنبه گذشته در سخنانی در شورای حکام اعلام کرد ایران تاکنون درباره این ذرات توضیح نداده است. تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای اصفهان نیز یکی از چالش‌ها بود که در این فاصله، بنا به ادعای ایران به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی متوقف شده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از اقدام تروئیکای اروپایی برای توقف طرح قطعنامه در شورای حکام گفت این تحول تازه ممکن است «مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده‌اند، حفظ نموده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف های برجامی فراهم آورد.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت واشنگتن از تصمیم اروپایی‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین «خوشحال» است:

«ما خیلی روشن آنچه را که حاضریم برای شروع یک دیالوگ سازنده انجام دهیم تشریح کرده‌ایم. این پیشنهاد ماست که همچنان موجود است.»

بیشتر بخوانید: