بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا فاش کرد که ارتش اسرائیل در حال به‌روزرسانی نقشه‌های حمله خود به تأسیسات هسته‌ای ایران است.

گانتز گفت: «اگر جامعه بین‌المللی ایران را پیش از دستیابی به سلاح هسته‌ای متوقف کند بسیار خوب است. اما اگر چنین نشد ما باید مستقل عمل کنیم و از خودمان دفاع کنیم.»

گانتز در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا مذاکرات با ایران را به‌عنوان بخشی از روند بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به پیش برد. اسرائیل با بازگشت به این توافق مخالف است و مجموعه‌ای از خواسته‌های خود را که می‌خواهد در توافقی گسترده‌تر گنجانده شوند، مطرح کرده است.

در طول مصاحبه، گانتز نقشه‌ محرمانه‌ای از در اختیار داشتن «صدها هزار موشک» حزب‌الله لبنان نشان داد و سپس گفت: «این نقشه هدف‌های مد نظر ماست. تمام‌ آن‌ها را از نظر قانونی، عملیاتی و اطلاعاتی بررسی کرده‌ایم و آماده حمله‌ هستیم. در این صورت چه اتفاقی برای لبنان خواهد افتاد؟»

رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل گفت این نقشه شامل موقعیت‌ نیروهای زمینی حزب‌الله، سایت‌های پرتاب موشک و پست‌های فرماندهی است.

بنی گانتز گفت: «همه تجهیزات آن‌ها در اهداف غیرنظامی و با زیرساخت‌های غیرنظامی سازماندهی شده است.»

این سخنان وزیر دفاع اسرائیل در حالی بیان می‌شود که روز گذشته پنج‌شنبه ۴ مارس / ۱۴ اسفند فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه کشور اروپایی طرف برجام در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران اعلام کردند از صدور قطعنامه علیه ایران فعلاً صرف نظر می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ساعتی قبل از صدور بیانیه سه کشور اروپایی، در جمع خبرنگاران گفت در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل برخی اختلافات پادمانی از ماه آوریل نشست فنی در ایران برگزار شود.

اسرائیل تاکنون ده‌ها حمله نظامی به مواضع نیروهای طرفدار ایران و حزب‌الله لبنان در خاک سوریه انجام داده است. هفته گذشته آمریکا نیز در پاسخ به حملات شبه‌نظامیان طرفدار ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق، مواضع طرفداران ایران در سوریه را مورد حمله قرار داد.