سیدحمید حسینی، نایب رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق جمعه ۵ مارس / ۱۵ اسفند در توییتر نوشت: «منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع مالی ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است. این اتفاق در آستانه نوروز و ماه رمضان برای تأمین اقلام ضروری مردم راهگشا خواهد بود.»

حسینی همین خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا تأیید کرد و افزود: «گرچه این موضوع پیشتر هم از سوی عراقی‌ها طرح شده بود اما با توجه به برخی مشکلات پیش‌آمده، مسئولان عراقی در تماس‌های مکرر به دنبال دریافت چراغ سبزی از سوی آمریکا در این خصوص بودند که این موضوع به سرانجام رسید و آن‌ها اعلام کردند بخشی از این منابع از طریق بانک‌های مختلف آزادسازی شده است.»

نایب رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین گفت: «بخشی از این منابع آزادشده برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان استفاده خواهد شد تا نیازهای داخلی با تأمین آن‌ها برطرف شود و کمبود کالا ایجاد نشود.»

حسینی ورود یک محموله ذرت از عراق به ایران را نتیجه آزادسازی این منابع مالی دانست.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که ظاهراً براساس سازوکاری میان دو کشور مقرر شده عراق در ازای بدهی‌های خود خریدهایی برای ایران انجام دهد و براساس آن، خرید برخی اقلام طی سازوکار خاصی که هنوز جزئیات کامل آن اعلام نشده، صورت گرفته است.

هنوز منابع رسمی در تهران و بغداد واکنشی به این خبر شان نداده‌اند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی یکشنبه گذشته، ۱۰ اسفند گفته بود: «دلیلی برای نگرانی درباره پرداخت‌های مربوط به صادرات برق به کشور عراق وجود ندارد و این امر در چارچوب قرارداد بین دو طرف انجام می‌شود.»

در ماه‌های اخیر چند بار مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر نیرو، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران به عراق سفر کرده بودند.

اردکانیان ۹ دی‌ماه گذشته در سفر خود به بغداد گفته بود رایزنی‌هایش با مقام‌های عراقی به نتیجه‌های خوبی رسیده و بناست که از منبع بدهی‌های عراق به ایران واکسن کرونا خریداری شود و پول آن قرار است به حساب شرکت‌های داروسازی در اروپا واریز شود. او همچنین گفته بود امکان افزایش دوباره صادرات گاز ایران به عراق نیز فراهم خواهد شد.

یک روز پیش از سفر وزیر نیرو به بغداد، شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود که صادرات گاز به عراق را به دلیل عدم پرداخت شش میلیارد دلار بدهی این کشور محدود کرده است.

شرکت ملی گاز ایران از جمله گفته بود که مبلغ سه میلیارد دلار از بدهی‌های عراق به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک تجارت عراق یا همان TBI ذخیره شده که ایران به دلیل همین تحریم‌ها به این حساب دسترسی ندارد.

ایران به‌غیراز گاز به عراق برق نیز صادر می‌کند و بدهی‌های عراق در رابطه با صادرات برق نیز قرار است به‌صورت تهاتر پرداخت شود و ایران به‌جای آن کالاهای اساسی خواهد خرید. بهمن صالحی، دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور سه شنبه ۱۲ اسفند گفته بود عراق به شرکت‌های مهندسی ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار بدهی دارد.