پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله علی سیستانی رهبر شیعیان در نجف دیدار کرد.

این دیدار که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود در دومین روز سفر پاپ به عراق انجام شد و حدود یک‌ساعت به‌طول انجامید.

شهر نجف برای حفظ امنیت در مدت برگزاری این رویداد در روزهای گذشته تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار داشت.

به سنت دیگر دیدارهای سیستانی، برنامه‌ریزی ملاقات را دفتر این مرجع انجام داده بود و هیچ یک از مقام‌های سیاسی دولت عراق و خبرنگاران اجازه حضور در جلسه را نداشتند.

دفتر علی سیستانی ساعتی پس از پایان این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «آیت‌الله سیستانی در این دیدار در مورد بی عدالتی، ستم، فقر، آزار و اذیت های مذهبی و فکری، سرکوب آزادهای اساسی و فقدان عدالت اجتماعی که کشورهای مختلف از آن رنج می‌برند، به ویژه جنگ‌ها و اقدامات خشونت‌بار، محاصره اقتصادی، آوارگی و دیگر مواردی که ملت‌های منطقه ما به ویژه ملت فلسطین در اراضی اشغالی از آن رنج می برند، صحبت کردند.»

در این بیانیه تنها محورهای سخنان سیستانی منعکس شده است و احتمالا سخنان پاپ در بیانیه واتیکان اعلام خواهد شد.

آیت‌الله سیستانی به پاپ گفته است که او برای «اینکه شهروندان مسیحی مانند سایر عراقی‌ها در امنیت و صلح زندگی کنند و از حقوق کامل خود براساس قانون اساسی برخوردار باشند» تلاش می‌کند. حدود دو درصد جمعیت عراق را مسیحیان تشکیل می‌دهند. آشوری‌ها بیشترین جمعیت مسیحیان عراق را تشکیل می‌دهند که پیرو کلیسای شرقی هستند.

سیستانی همچنین به وقایع پس از یورش داعش به شهرهای عراق اشاره کرد و گفت که او از اقلیت‌های مذهبی که «در حوادث سال های گذشته مورد ظلم و آزار و اذیت واقع شدند به‌ویژه در مدتی که تروریست‌ها مناطق وسیعی از چند استان عراق  را اشغال کردند و اقدامات جنایت کارانه شرم‌آوری را مرتکب شدند» حمایت کرده است.

دیدار پاپ از عراق نخستین سفر بین‌المللی او پس از همه‌گیری جهانی کروناست. دیداری نمادین به یکی از پرتنش‌ترین کشورهای جهان که علاوه بر اختلافات قومی و قبیله‌ای با تنش‌های مذهبی نیز دست‌به گریبان است.

واتیکان  پیش از آغاز سفر چهار روزه پاپ به عراق اعلام کرد که پیام و هدف این سفر تکریم رواداری و صلح است.

علی سیستانی مهم‌ترین مرجع زنده شیعیان جهان است. او گرچه ایرانی است ولی تقریبا همه عمر خود را در عراق سپری کرده است. او در دهه ۹۰ میلادی به مقام مرجعیت رسید. تا پیش از سال ۲۰۰۳ و حمله آمریکا به عراق، سیستانی در حصر خانگی قرار داشت و ارتباط او با دنیای خارج به جلسات درس و دیدار با شاگردانش محدود بود.

این مهم‌ترین بازیگر مذهبی عراق گرچه خلاف همتایانش در حکومت ایران به نظریه سیاسی ولایت فقیه معتقد نیست ولی روابط گرمی با مقام‌های جمهوری اسلامی دارد. البته گرمی روابط سیستانی با مقام‌های تهران سبب نشده تا او همواره موضعی مشابه آن‌ها داشته باشد. سیستانی از اعتراضات مردمی عراق که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و به سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی منجر شد، حمایت کرده است. این اعتراضات در مخالفت با فساد اقتصادی و سیاسی و نفوذ کشورهای بیگانه در امور داخلی عراق آغاز شد و در جریان سرکوب آن حدود ۵۰۰ شهروند عراقی کشته شدند.