کمیته مزد شورای عالی کار دوشنبه چهارم اسفند سرانجام پس از برگزاری پنج جلسه، هزینه سبد معیشت خانوار را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد. نظرسنجی جدید زمانه نظر شما را در مورد حداقل دستمزد می‌خواهد جویا شود.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار ایران، شورای عالی کار در پایان هر سال بر مبنای نرخ تورم و سبد معیشت خانوار حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده را تعیین می‌کند. در حال حاضر، سبد معیشت برمبنای نیازهای یک خانواده ۳,۳ نفری تعیین می‌شود.

مطابق ماده ۱۶۷ قانون کار،‌ اعضای شورای عالی کار عبارتند از: وزیر تعاون کار و امور اجتماعی به عنوان رئیس، دو کارشناس به پیشنهاد وزیر کار و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع خواهد بود، سه نفر نماینده کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی)، سه نفر نماینده کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار.

سه عضو کارگری این شورا از اعضا تشکل‌های کارگری همسو با حکومت انتخاب می‌شوند (از میان اعضای خانه کارگر و کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار) و نمایندگان واقعی کارگران از سندیکاهای مستقل در شورای عالی کار و در مذاکرات مربوط به مزد غایب اند.

سال گذشته، شورای عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۹ را با تاخیر و در فرودین ماه بدون جلب رضایت نمایندگان کارگری حاضر در این شورا و بدون در نظر گرفتن معیارهای قانونی تعیین حداقل دستمزد نرخ رسمی تورم و سبد معیشت خانوار یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین کرد. در آن زمان، تشکل‌های مستقل کارگری در بیانیه‌ای مشترک خواستار افزایش حداقل دستمزد به ۹ میلیون تومان شده بود. در تابستان پس از چند دور اعتراض کارگران، شورا سرانجام با افزایش حق مسکن از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان موافقت کرد اما حاضر نشد مزد پایه را افزایش دهد. بسیاری کارگران پیمانی، شاغل در مناطق آزاد شغلی، در کارگاه‌های خانگی یا در کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در عمل مزد کمتری از حداقل دستمزد تعیین شده دریافت می‌کنند.

وزیر کار وعده داده است که امسال حداقل دستمزد کارگران در روزهای پایانی اسفند نهایی شود. تشکل‌های مستقل کارگران، بازنشستگان و معلمان اعلام کرده‌اند که مزد کارگران در سال ۱۴۰۰ نباید از دوازده‌و‌‌‌نیم میلیون تومان کمتر باشد. نظر شما چیست؟ هزینه لازم برای تامین نیازهای ضروری یک خانواده ۳ تا ۴ نفره در در شرایط اقتصادی کنونی در ایران چه قدر است؟ حداقل دستمزد کارگران چه قدر باید باشد؟ این موضوع نظرسنجی جدید «زمانه» است.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر عصر سه‌شنبه ۹ مارس / ۱۹ اسفند فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل ظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.