شامگاه شنبه ۱۶ اسفند طالبان به پاسگاه پلیس در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ حمله کردند و دست‌کم ۱۰ سرباز را کشتند.

محمدامین دره‌صوفی، عضو شورای ولایتی بلخ در گفت‌وگو با روزنامه «اطلاعات روز» خبر این حمله را تائید کرد و گفت: «طالبان در حمله به قرارگاه پلیس یک شبیخون زده و سپس رفته‌اند». به گفته او در جریان این حمله چهار سرباز دیگر پلیس نیز زخمی شده‌اند.

عادل‌شاه عادل، سخنگوی فرماندهی پلیس بلخ اما شمار کشته شدگان نظامی را هشت تن اعلام کرد. او گفت: در جریان این درگیری شش تن از نیروهای نظامی نیز زخمی شده‌اند. به گفته عادل پنج عضو طالبان هم در جریان این درگیری کشته و هفت طالب زخمی شدند.

طالبان به صورت رسمی مسئولیت این حمله را پذیرفته و ادعا کرده است در جریان این حمله ۱۲ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند و یک تن دیگر زخمی شده است.

این گروه شامگاه جمعه ۱۵ اسفند هم به یک پاسگاه نیروهای ارتش مربوطات ولسوالی چمتال ولایت بلخ حمله کردند. مسئولان نظامی افغانستان در ولایت بلخ کشته شدن ۷ تن از نیروهای نظامی را تائید کرده‌اند. طالبان اما ادعا کرده که در جریان این حمله ۱۱ نیروی نظامی را کشته است.

بلخ در شمال افغانستان از ولایت‌های «نسبتا امن» به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر شاهد شدت گرفتن حملات طالبان است.

در یک خبر دیگر صبح یکشنبه ۱۷ اسفند یک زن پلیس به همراه همسرش در ولایت هلمند هدف شلیک «افراد ناشناس» قرار گرفت. زمان همدرد، سخنگوی پلیس ولایت هلمند گفت: در اثر این رویداد که در مربوطات ناحیه‌ اول شهر لشکرگاه رخ داده است، زن پلیس زخمی شد و همسرش که محافظ او بود کشته شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت تیراندازی به این پلیس را برعهده نگرفته است اما به نظر می‌رسد این اقدام نیز ادامه ترورهای هدفمند از سوی طالبان در افغانستان باشد. این گروه که نمایندگانش همچنان برای گفت‌وگوهای موسوم به «بین افغان» در دوحه قطر حضور دارند، نیمه دوم سال جاری و همزمان با «مذاکرات صلح»  چند تن از روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی، زنان و کارکنان نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی را ترور کردند.

بر اساس گزارش نهادهای حکومتی و سازمان‌های بین‌المللی خشونت نظامی در افغانستان در دوره‌ای که مذاکرات بین افغان در جریان بوده، افزایش یافته است.

دور تازه مذاکرات که از دی ماه آغاز شد، چندی پیش دوباره از سر گرفته شد. یک عضو هیئت مذاکره کننده افغانستان در روزهای قبل از دیدار زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان با نمایندگان حکومت و اعضای طالبان در دوحه قطر خبر داد. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم دیدار خلیل‌زاد با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر این گروه در دوحه را تائید کرد.

پیشتر چندین منبع در افغانستان گفته بودند که خلیل‌زاد در سفر به افغانستان طرح دولت آمریکا برای ایجاد یک «حکومت عبوری» و انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت موقت را به رهبران دولت افغانستان سپرده است. او در این سفر با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار کرده بود.

طالبان یک سال قبل- اسفند ۱۳۹۸- در دوحه قطر با نمایندگان دولت آمریکا توافقنامه‌ای تحت عنوان «آوردن صلح به افغانستان» را امضا کرد. با گذشت یک سال از امضاء این توافقنامه طالبان حاضر به توقف خشونت نظامی و پذیرش آتش‌بس نیست.