کاربران شبکه‌های اجتماعی و منابع خبری نزدیک به کارگران از بازداشت حداقل سه تن از شرکت‌کنندگان در تجمع امروز به نام‌های اسماعیل گرامی، معلم بازنسشته، اسعد مفتاحی، کارگر و کامیار فکور خبر داده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران نیز بازداشت این سه تن را تائید کرد و نوشت:

کارگران و بازنشستگان و معلمان طبق فراخوان قبلی امروز در مقابل وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی نمودند که مورد هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی قرار گرفت و [نیروهای امنیتی] تجمع کارگران را سرکوب کرده و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم گزارش کرد:

از ساعت ۱۰:۱۵ هسته‌ای حدود چهل نفر در ضلع شمال‌غربی چهار‌راه بهبودی که در نزدیکی وزارت‌کار هست، شکل گرفت که تا ساعت ۱۰:۳۰ تعدادشان به حدود صد تن رسید. پس از آن پلیس به تجمع کنندگان در چهار‌راه حمله کرد و شماری از بازنشستگان و تعداد از جوانان را بازداشت کرد. هسته‌هایی از تجمع نیز در مقابل مترو همچنین در ضلع جنوب‌غربی چهار‌راه بهبودی شکل گرفت که پلیس متفرق کرد. برای ساعتی درب مترو نزدیک وزارت‌کار نیز برای جلوگیری از تجمع بسته شد.

پلیس در حالی به بازنشستگان در تهران هجوم برد که یک روز قبل – شنبه ۱۶ اسفند- تجمع بازنشستگان با فراخوان تشکل‌های وابسته به حکومت و خانه کارگر بدون هیچ مشکلی برگزار شده بود.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) شمار حاضران در تجمع روز شنبه را «۲ هزار بازنشسته» گزارش کرد.

امروز اما بازنشستگان علاوه بر تهران در چندین شهر به خیابان آمدند و علیه سیاست‌های معطوف به فقیرسازی بازنشستگان و کارگران شعار دادند.

براساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بازنشستگان در اصفهان، شیراز، رشت، اهواز، شوش، بیرجند، نیشابور، مشهد، قزوین، ایلام، کرمانشاه، سنندج، اردبیل، ارومیه، تبریز، شاهرود، کرمان، اراک، خرم‌آباد و چند شهر دیگر به خیابان آمدند و مقابل ساختمان‌های تامین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان معترض همانند هفته‌های قبل پلاکارد و دست‌نوشته‌هایی در اعتراض به وضعیت معیشتی و نادیده گرفتن حقوق‎شان از سوی نهادهای حکومتی در دست داشتند و شعار دادند: «کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه»، «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» و «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه».

مجلس شورای اسلامی روز گذشته پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. این مبلغ اما قرار نیست به صورت نقدی به سازمان پرداخت شود. بر اساس قانون بودجه دولت این مبلغ را از محل واگذاری سهام دولت در بنگاه‌ها و واگذاری اموال دولتی به تامین اجتماعی، پرداخت می‌کند.

بازنشستگان که در دو ماه گذشته هر هفته به خیابان آمده‌اند در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، علاوه بر مطالبات معیشتی خواستار اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی شدند. در بخشی از قطعنامه پایانی این تجمع «اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی از هیأت امنایی به شورایی و افزایش تعداد نمایندگان کارگران و بازنشستگان در شورای مرکزی تأمین اجتماعی، هیأت مدیره و بازرسان سازمان» یکی از خواسته‌های بازنشستگان عنوان شده است.

«تخصیص پنج درصد از سهام شستا» و «تخصیص سهام عدالت به به بازنشستگانی که موفق به ثبت نام سهام عدالت شده‌اند ولی به آنها برگه‌ سهام نداده اند» از دیگر مطالبات بازنشستگان معترض اعلام شده است. «رفع کامل تبعیض بین بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با دو صندوق کشوری و لشکری در اجرای همسان‌سازی‌های آینده» از دیگر خواسته‌های بازنشستگان معترض است.

آنها همچنین خواستار «الزام بر اجرای صحیح ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی در خصوص پوشش کامل درمان بازنشستگان توسط سازمان و لغو بیمه‌های تکمیلی» و «پرداخت مزایای شغلی چون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله‌مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب با شاغلین» نیز هستند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۳,۵ میلیون بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی قرار دارند که حدود ۷۰ درصد آنان حداقل‌بگیرند و حقوق کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.