مذاکره میان طالبان و هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان بی‌ثمر مانده است. طالبان به خشونت و کشتار نظامیان و غیرنظامیان ادامه می‌دهد. تنها در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۷ نظامی و یک غیرنظامی به دست طالبان کشته شدند و یک زن پلیس در هلمند به ضرب گلوله مجروح شد. زلمای خلیل‌زاد برای آنچه که برون رفت از این وضعیت عنوان شده طرح تازه‌ای که رسانه‌های افغانستان از آن با عنوان دولت انتقالی نام می‌برند به عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی پیشنهاد کرده است.

غنی طرح دولت انتقالی را «رد» کرده است. عبدالله اما یکشنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس گفت:

از طرح دیدگاه‌ها نباید خوف داشته باشیم و نفی کنیم. باید تمام مسایل به بحث گرفته شود تا کمبودها و نواقص رفع گردد.

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان افزود:

لازم است که طرح‌ها جدید در باره صلح افغانستان بررسی شود و سپس در هنگام تصمیم‌گیری در سطح کلان تمام لایه‌های جامعه در آن دخیل شوند.

اشرف غنی یک روز قبل ۱۶ اسفند/ ۶ مارس گفته انتقال قدرت از طریق انتخابات برای او اصل است و همه نهادهای جمهوری اسلامی افغانستان پرجا می‌ماند. «هر کس می‌تواند، «خواب و خیالی» را روی کاغذ بنویسد و از آن نسخه‌ای برای حل بحران افغانستان بپیچد، اما وثیقه ملی قانون اساسی است».

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هم در پیوند با این مسئله در یک نشست خبری تائید کرد این طرح به حکومت و شماری از سیاسیون سپرده شده است. او اما گفت که طرح دولت انتقالی از سوی حکومت امریکا تهیه نشده است.

در این طرح پیشنهاد شده است که یک نشست در سطح مقام‌های بلندپایه زیر نظر سازمان ملل متحد در ترکیه برگزار شود. به گفته محب دولت برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده است.

در این طرح که روزنامه هشت صبح افغانستان به یک نسخه از آن دست یافته است، قرار است یک ساختار جدید سیاسی به نام «دولت انتقالی صلح افغانستان»‌ به میان آید که دارای «سه قوای مستقل و مساوی اجرایی، شورای ملی و مقننه و دارای دادگاه‌ عالی و دادگاه‌های محلی» خواهد بود. بر اساس این سند «یک شورای عالی فقه اسلامی و یک کمیسیون تعدیل قانون اساسی» نیز ایجاد می‌شود.

یکی از اعضای ارشد طالبان در دوحه که نخواست نامش فاش شود هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ارائه پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی از سوی خلیل‌زاد در دیدار با رهبران طالبان در قطر را تائید کرد. این عضو طالبان گفت که این گروه با تشکیل یک دولت مخالف نیست اما به دولت موقت نخواهد پیوست.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اما با این طرح مخالفت کرد و گفت: هنوز طرح دولت انتقالی را ندیده اما هر اگر [خلیل‌زاد] به دنبال گزینه دیگری به جای گفت‌وگوهای قطر باشد، «محکوم به شکست است».

دو منابع دیپلماتیک، دو منبع از رهبران سیاسی که با خلیل‌زاد دیدار کردند و دو منبع بین‌المللی  هم طرح در گفت‌وگو با رویترز طرح دولت انتقالی را یکی از پیشنهادهای خلیل‌زاد در سفر به افغانستان و دوحه عنوان کردند. دو منبع به این خبرگزاری گفته‌اند ممکن است محل نشست ترکیه باشد. اما یک منبع گفته است ممکن است برگزاری نشست در ترکیه با مخالفت کشورهای اروپایی از جمله آلمان و همچنین ازبکستان روبرو شود.

طالبان اسفند یک‌سال قبل در دوحه قطر با نمایندگان ویژه آمریکا توافقنامه موسوم به آوردن صلح به افغانستان را امضاء کرد. به دنبال این توافق گفت‌وگوهای موسوم به بین افغان از تابستان ۱۳۹۹/۲۰۲۰ در دوحه قطر آغاز شد اما با وجود برگزاری دو مرحله از مذاکرات تا به حال نتیجه‌ای حاصل نشده است.