فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که یکشنبه ۷ مارس / ۱۷ اسفند دو بمب‌افکن بی‌ـ۵۲ این کشور در آسمان خاورمیانه به پرواز در آمدند.

بنا به اطلاعیه این فرماندهی این پرواز با همراهی هواپیماهای نظامی از کشورهایی مانند اسرائیل، عربستان سعودی و قطر انجام شد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا افزوده است که هدف از این پرواز، نمایش پایبندی آمریکا به حفظ امنیت هم‌پیمان‌های خود در منطقه و جلوگیری از تهاجم است. این اطلاعیه مستقیماً از ایران نام نبرده است.

پرواز دو بمب‌افکن آمریکایی هشداری دیگر به ایران در میان تنش‌های واشنگتن و تهران ارزیابی می‌شود.

پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که ۲۵ فوریه / ۷ اسفند یک کشتی باربری اسرائیلی در دریای عمان دچار سانحه شد. اسرائیل اعلام کرد ایران عامل این رویداد است و با مین یا موشک به کشتی حمله کرده است.

این چهارمین بمب‌افکن از این نوع است که در سال جاری بر فراز خاورمیانه و خلیج فارس به پرواز در آمده‌اند. دو مورد از این پروازها در دوران ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا انجام شده است.

داده‌های پرواز روز یکشنبه نشان می‌دهند که دو بمب‌افکن بی‌ـ۵۲ از پایگاه هوایی مینوت در داکوتای شمالی ۱۵ ساعت پرواز کرده و وارد آسمان عربستان سعودی شدند و حدود پنج ساعت برفراز خلیج فارس گشت داده‌اند.

چنین پروازهایی در ماه‌های آخر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا معمول شده بود.

تصمیم ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران منجر افزایش تنش‌ها در منطقه شد.

بایدن ابراز تمایل کرده است که اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند، به توافق باز خواهد گشت.

با این حال، پس از هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق که گفته می‌شود شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پشت این حملات قرار دارند، تنش‌ها همچنان ادامه دارد.

هفته گذشته اعلام شد که سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا طرحی را ارائه داده‌اند که‌موجب آن اختیار جنگی پیشین به رئیس جمهوری آمریکا سلب می‌شود.

تیم کین سناتور دموکرات و تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی این طرح را به سنا ارائه کرده‌اند. این دو خواهان لغو اختیارت ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ برای اعلام استفاده از زور توسط رئیس جمهوری آمریکا شدند.

تیم کین چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت حملات هوایی اخیر آمریکا در سوریه به مواضع نیروهای طرفدار ایران «نشان می‌دهد که قوه مجریه به گسترش قدرت‌های جنگی خود ادامه خواهد داد».

بایدن در پی حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق، دستور اولین عملیات نظامی دوران ریاست جمهوری خود را با حمله هوایی به سوریه صادر کرد. این حمله ۲۵ فوریه / ۷ اسفند انجام شد و وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تأسیسات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا هدف قرار گرفته‌اند.