به‌گزارش رویترز، دوشنبه ۸ مارس / ۱۸ اسفند اعتراضات علیه کودتای نظامی در میانمار ادامه یافت. در شهر شمالی مییتکینا به‌گفته شاهدان عینی، دو معترض بر اثر اصابت گلوله به سر کشته شدند. این حادثه در حالی رخ داد که ابتدا پلیس با گاز اشک‌آور تلاش کردند معترضان را پراکنده کنند اما بعد از ساختمان‌های مجاور مردم معترض هدف گلوله قرار گرفتند. شاهدان گفته‌اند معلوم نیست که چه کسانی به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.

براساس آمار سازمان ملل، پلیس و ارتش تاکنون بیش از ۵۰ نفر در سرکوب اعتراض‌ها و اعتصابات روزانه علیه کودتای یکم فوریه کشته‌ شده‌اند.

فیلم‌هایی در فیس‌بوک منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند در دو شهر بزرگ یانگون و ماندالای و همچنین چند شهر دیگر تجمعات اعتراضی برگزار شده است و مردم علیه کودتا به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان در شهر ساحلی داویی واقع در جنوب میانمار توسط «اتحادیه ملی کارن»، یک گروه مسلح قومی درگیر جنگ طولانی‌مدت با ارتش و مستقر در مرز تایلند، محافظت می‌شدند.

رسانه‌های دولتی اعلام کردند که نیروهای امنیتی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای اجرای قانون در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها حضور دارند.

دست‌کم ۹ اتحادیه و سندیکا که بخش‌های ساختمان، کشاورزی و کارخانه‌ها را پوشش می‌دهند با خطاب قرار دادن «همه مردم میانمار» آن‌ها را اعتصاب عمومی دعوت کردند.

آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند ادامه فعالیت‌های اقتصادی به ارتش کمک می‌کند در حالی که آن‌ها مردم میانمار را سرکوب می‌کنند.

روز دوشنبه مغازه‌ها، کارخانه‌ها و بانک‌های شهر یانگون در حمایت از این دعوت تعطیل شدند.

به‌گفته شاهدان، فقط چند چای‌فروشی کوچک در یانگون باز بودند. مراکز عمده خرید تعطیل بودند و کارخانه‌ها هیچ فعالیتی انجام نمی‌دادند.

ماونگ ساونگخا، یکی از رهبران اعتراضات در فیس‌بوک از زنان خواست که در روز دوشنبه (روز جهانی زن) علیه کودتا بیرون بیایند. نای چی، یکی از سازمان‌دهندگان اعتراضات نیز زنان را «انقلابی» توصیف کرد و گفت: «مردم ما غیرمسلح اما خردمند هستند. آن‌ها سعی می‌کنند با ترس حکمرانی کنند، اما ما با این ترس مبارزه خواهیم کرد.»

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز گذشته، یکشنبه ۷ مارس / ۱۷ اسفند، ۴۱ نفر را دستگیر کرده است.

خین مائونگ لَت، یکی از مسئولان اتحادیه ملی دموکراسی، حزب آنگ سان سوچی، رئیس دولت قبلی که در حصر خانگی به‌سر می‌برد روز یکشنبه در بازداشت پلیس درگذشت.

با میو تین، نماینده پیشین پارلمان گفته است گزارش کبودی به سر و بدن خین مائونگ لَت باعث این سوء‌ظن شده که او تحت «شکنجه شدید» قرار گرفته است. پلیس در منطقه پابدان یانگون، جایی که شنبه شب خین مائونگ لَت دستگیر شد، از ارائه توضیح در این‌باره خودداری کرد.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی آمار بازداشت‌شدگان روز یکشنبه را حدود ۱۸۰۰ نفر اعلام کرد.

کشتار مخالفان کودتا در میانمار اعتراض کشورهای غربی و گروهی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه را برانگیخته است.

چین که موضوع‌گیری صریحی در برابر رویدادهای میانمار نگرفته است روز یکشنبه بدون آن‌که جبهه‌گیری کند گفت آماده است با «همه طرف‌ها» تعامل کند.