جن ساکی، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید شامگاه دوشنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند با ابراز نگرانی از حملات مکرر حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت:

«ما همچنان از تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی نگرانیم. کسانی که به طور جدی در پی صلح هستند به این شکل رفتار نمی‌کنند. »

ساکی در ادامه این نشست خبری گفت:

«ما دنبال امکاناتی هستیم که توانایی عربستان سعودی در مقابله با چنین حمله‌هایی را افزایش دهد.»

یکشنبه گذشته نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی صنعا را بمباران کردند. در پاسخ به این حمله، حوثی‌های یمن در مجموع با ۲۲ موشک و پهپاد به تأسیسات نفتی عربستان در «رأس التنورة» و به چند هدف نظامی در شهر «الدمام» در شرق عربستان و به مناطقی در «عسیر و جیزان» در غرب عربستان حمله کردند.

حوثی‌های یمن همچنین ادعا کردند که با موشک‌های بالستیک تازه‌ای به اهداف نظامی در نزدیکی فرودگاه ابها و به برخی مناطق دیگر در جنوب عربستان حمله کردند.

حوثی های یمن

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می‌گوید یک پهپاد و یک موشک را در جنوب عربستان رهگیری و منهدم کرده است. نوری المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان ایران را متهم کرد که سلاح در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد.

در پی این حملات سفارت آمریکا در ریاض روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای حملات حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد و  اعلام کرد تعهد ایالات متحده به این کشور خلل‌ناپذیر است.

سفارت آمریکا در عربستان حوثی‌های یمن را به «عدم احترام به جان انسان‌ها و  عدم علاقه آن‌ها به دستیابی به صلح» متهم کرد.

دولت آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که حمایت نظامی و اطلاعاتی از عملیات عربستان سعودی در یمن را متوقف می‌کند و شورشیان حوثی را که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفتند از این فهرست خارج کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اما در همان حال تمامیت ارضی و جان شهروندان سعودی را تضمین کرد. هفته گذشته تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن و محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها در مسقط با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته گذشته از شورشیان حوثی خواست عملیات نظامی در مارب را متوقف کنند و همزمان با عربستان سعودی و دولت یمن وارد گفت‌وگو شوند:

«ما بحران انسانی در یمن را فقط هنگامی می‌توانیم متوقف کنیم که جنگ خاتمه یافته باشد. ایالات متحده آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای خاتمه این بحران ادامه می‌دهد.»