اغلب کسانی‌که تقضای ویزای آمریکای آنها به دلیل قانون منع مسافرتی ترامپ رد شده است اکنون می‌توانند درخواست بررسی جدید بدهند یا فرم جدید درخواست ویزا را پر کنند.

فرمان منع مسافرتی ترامپ مشمول اتباع چندین کشور عمدتاً مسلمان و آفریقایی می‌شد. جو بایدن، پس از ورود به کاخ سفید در یک فرمان اجرایی قانون «منع مسافرتی» ترامپ موسوم به «تراول بن»  را لغو کرد و به وزارت خارجه آمریکا  دستور داد تا روند بررسی تقاضای ویزای مجددی  افرادی که در این مدت ویزایشان رد شده را تسریع کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا  که دوشنبه ۸ مارس منتشر شد آمده است:

«جو بایدن، رییس جمهوری به روشنی گفته است که فرمان‌های ۹۶۴۵ و ۹۹۸۳ (فرمان‌های منع مسافرتی ترامپ) لکه‌ای بر وجدان ملی ما، ناقض ارزش‌هایمان، سببی برای به خطر انداختن ائتلاف و همکاری‌های ما، باعث جدایی عزیزان و تعضعیف کننده امنیت ملی ماست».

بنابر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، ویزای متقاضیان از کشورهایی که پیش از این تحت ممنوعیت سفر به آمریکا بوده‌اند، دیگر بر اساس ملیت‌شان رد نخواهد شد. این وزارت‌خانه اعلام کرده که اقدامات لازم را برای بررسی مجدد تقاضاهای قبلی که بر این اساس رد شده بودند انجام داده است.

بایدن در فرمان اجرایی خود ( فرمان ۱۰۱۴۱) به وزارت امورخارجه آمریکا دستور داده بود تا ظرف ۴۵ روز طرح پیشنهادی خود را برای افرادی که ویزایشان بر اساس فرمان مهاجرتی قبلی رد شده بود ارائه دهد.

فرمان بایدن  که روز ۲۰ ژانویه امضا شد، علاوه بر آن که ممنوعیت‌های قبلی را لغو می‌کند به افرادی که فرم تقاضای مهاجرتشان به واسطه فرمان ترامپ ردشده اجازه بررسی مجدد می‌دهد. همچنین افرادی که به این دلیل تقاضای ویزایشان رد شده در صورت درخواست مجدد مورد تبعیض قرار نخواهند گرفت و این رد ویزا به عنوان نکته منفی در پرونده مهاجرتی آن‌ها ثبت نخواهد شد.

ویزاهای مهاجرتی

کسانی‌که درخواست ویزای مهاجرتی آنها از روز  ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰  به بعد مهر ردی خورده  و دلیل رد شدن آنها فرمان «تراول بن» بورده، نیازی به درخواست مجدد و پرداخت هزینه‌‌های مربوطه ندارند و تنها می‌توانند درخواست «قضاوت دوباره» یا re-adjudication کنند. 

درخواست کسانی‌که ویزای آنها پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ رد شده نیز قابل بررسی مجدد است، این دسته از افراد اما باید فرم جدیدی برای تقاضای ویزا پر کرده و هزینه‌‌ فرم جدید را بپردازند.

ویزای دایورسیتی (گرین‌کارت لاتاری)

متقضایان ویزای دایورسیتی یا گوناگونی (که به گرین کارت لاتاری هم مشهور است) بین سال‌های مالی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ که تا کنون ویزایی برایشان صادر نشده از نظر قانونی به دلیل انقضای مهلت زمانی نمی‌توانند درخواست رسیدگی مجدد دهند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که قصد دارد رسیدگی به وضعیت متقاضیانی را که تحت تاثیر فرمان ترامپ ویزایشان رد شده هر چه سریع‌تر صورت دهد اما وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا را نیز در نظر دارد و تیمی در واشنگتن و سراسر جهان برای یافتن راه‌هایی برای تسریع این روند طی ماه‌های آینده مشغول کار هستند.

ترامپ در نخستین هفته پس از ورود به کاخ سفید فرمان اجرایی ممنوعیت سفر اتباع خارجی از ۷ کشور عمدتا مسلمان‌نشین (ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن) را به مدت ۹۰ روز صادر کرد، همچنین ورود تمام پناهندگان سوری را برای مدتی نامعین به حال تعلیق درآورد. ورود دیگر پناهندگان به آمریکا برای ۱۲۰ روز ممنوع شد. این حکم بارها با چالش در دادگاه‌‌های سراسر آمریکا مواجه شد، ترامپ دو نسخه دیگر از این فرمان را صادر و نسخه سوم نهایتا ژوئن ۲۰۱۸ در دیوانعالی تایید شد. 

تظاهرات اعتراضی گروهی از آمریکایی‌ها به فرمان مهاجرتی ترامپ

قانون منع مسافرتی ایران بر روی اتباع ایران تاثیر قابل توجهی داشت.

تعداد قابل توجهی دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می‌کنند. از سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی به این سو بسیاری از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا از ایران و با ویزای تحصیلی به این کشور آمده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ ، ۱۷ هزار دانشجو از کشورهایی که در فهرست ممنوعیت سفر ترامپ قرار داشتند در آمریکا تحصیل می‌کردند. در این میان بیشترین تعداد یعنیبیش از ۱۲ هزار دانشجو ایرانی بودند.

سال ۲۰۱۵ یعنی یکسال پیش از فرمان ترامپ ۳۵ هزار ایرانی با ویزای غیر مهاجرتی به آمریکا سفر کرده بودند.