به‌گزارش خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه ۸ مارس / ۱۸ اسفند ارتش خیابان‌های شهر یانگون، مرکز اقتصادی میانمار را مسدود کرد و در طول شب گذشته تا بامداد سه‌شنبه ۹ مارس / ۱۹ اسفند، صدها معترض، از جمله بسیاری از کسانی که به‌مناسبت روز جهانی زن به خیابان‌ها آمده بودند را ساعت‌ها در منطقه سانشائونگ محاصره کرد. در روزهای اخیر این منطقه صحنه گردهمایی‌های متعدد ضد کودتا بوده است.

در پی محاصره مردم معترض، نیروهای امنیتی به دنبال تظاهرکنندگان در خانه‌ها به جست‌وجوی آن‌ها پرداخته و بازداشت‌شان می‌کردند. در طول شب همچنین مدام صدای انفجارهایی شنیده می‌شد.

رسانه‌های دولتی هشدار دادند که هر کس معترضان را پناه دهد مجازات خواهد شد.

یکی از ساکنان محل گفت: «پلیس همه خانه‌های خیابان را یکی یکی بازرسی کرد. آن‌ها به آپارتمان ما هم آمدند اما ما کسی را پنهان نکرده بودیم.»

به‌گفته شاهدان، ده‌ها نفر از معترضان به این طریق بازداشت شدند.

صدها نفر از ساکنان محل برای حمایت از معترضانِ محاصره‌شده، با آمدن به خیابان‌ها از مقررات منع رفت و آمد سرپیچی کردند. آن‌ها همزمان با شلیک نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن جمعیت، از جمله با نارنجک‌های بی‌هوش‌کننده شعار سرمی‌دادند: «دانشجویان را آزاد کنید».

معترضانِ محاصره‌شده سرانجام توانستند در ساعات اولیه روز سه‌شنبه محله را ترک کنند.

رسانه‌های دولتی پس از پنج هفته اعتراض روزانه علیه کودتا هشدار دادند: «صبر دولت به پایان رسیده است».

وقایع منطقه سانشائونگ یانگون اعتراضات جدید جامعه بین‌المللی را برانگیخت. سازمان ملل خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» و «آزادی» معترضان شد. نمایندگی اتحادیه اروپا در میانمار و سفارتخانه‌های آمریکا و بریتانیا نیز پیام‌های مشابهی صادر کردند.

سه کشته

دولت نظامی بیش از هر زمان دیگری با سرکوب مردم تلاش می‌کند تا به اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه کودتای اول فوریه پایان دهد.

سه تن از معترضان روز گذشته (دوشنبه) کشته و چندین نفر زخمی شدند.

تصاویر تکان‌دهنده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از معترضان غرق در خون در شهر میکینا واقع در شمال میانمار منتشر شد.

در شهر ماندالای، دو خودروی نظامی معترضان را به زیر گرفتند و شش نفر زخمی شدند، جراحات دو نفر از آن‌ها شدید است.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی می‌گوید ارتش هر روز بیشتر کشور را «در فضای ترس» فرو می‌برد. به‌گفته این انجمن از آغاز کودتا تاکنون دست‌کم ۶۰ غیرنظامی کشته‌ و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و سیاستمداران می‌گویند حملات نیروهای حکومتی در روزهای اخیر افزایش یافته است.

پلیس روز دوشنبه به خبرگزاری «میانمار نو» حمله کرد. سوه وین، سردبیر آن گفت: «ما اولین اتاق خبری هستیم که توسط رژیم مورد حمله قرار می‌گیرد. ما با ترس کار می‌کنیم.» مجوز انتشار این رسانه و سایر رسانه‌های مستقل لغو شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی متعلق به آنگ سان سوچی، رئیس دولت پیشین که در حصر خانگی است، به‌ویژه مورد هدف قرار گرفته و بسیاری از مقام‌های این حزب دستگیر شده‌اند و یک نماینده محلی آن کشته شده است.

کنترل بیمارستان‌ها

ارتش اعلام کرده که «به درخواست شهروندانی که خواهان بی‌ثباتی نیستند»، کنترل بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌ها را در دست گرفته است.

از آغاز کودتا پزشکان، معلمان، وکیلان، کارگران راه‌آهن اعتصاب کرده‌اند و بسیاری از بخش‌های اقتصاد شکننده میانمار با دفاتر خالی وزارتخانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌های تعطیل‌شده و بانک‌هایی که قادر به فعالیت نیستند، مختل شده‌اند.

دولت نظامی هشدار داده بود کسانی که از ۸ مارس به کار خود برنگردند، اخراج می‌شوند.

در خارج از کشور نیز ضربه دیپلماتیک دیگری به ژنرال‌های کودتاگر وارد شد. سفیر میانمار در بریتانیا راه همتای خود در سازمان ملل و دیگر دیپلمات‌های میانماری را در پیش گرفت و روز دوشنبه خود را از رژیم جدا کرد و خواستار آزادی آنگ سان سوچی شد.

نظامیان حاکم گوش‌های خود را به روی اعتراضات جامعه بین‌المللی بسته‌اند. کشورهای غربی تحریم‌های هدفمندی علیه آن‌ها اعمال کرده‌اند اما چین و روسیه، متحدان سنتی ارتش میانمار، کودتا را رسماً محکوم نمی‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل در نشست اخیر خود نتوانست به قطعنامه مشترکی در مورد میانمار دست یابد. مذاکرات در این هفته نیز ادامه دارد.