به گزارش پایگاه خبررسانی «هیل» ۱۴۰ نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه سرگشاده‌‌شان به آنتونی بلینکن نوشته‌اند:

«از آنجا که دولت بایدن در حال بررسی مذاکره با ایران است، با نوشتن این نامه مایلیم نظر مشترک و فراحزبی خود را مبنی بر اینکه حصول توافق جامع‌تر درباره طیف وسیعی از تهدیدها در منطقه خاورمیانه ضرورت دارد بیان کنیم.»

نمایندگان در ادامه نامه خود به بلینکن افزوده‌اند:

«به عنوان نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با هم بر این نظر هستیم که [توافق یاد شده] می‌بایست هم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و هم‌اینکه رفتارهای غیرقانونی ایران در منطقه را شامل شود.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که چنانچه ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند، آمریکا هم به برجام بازمی‌گردد. ایران خواهان لغو تحریم‌ها به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات با آمریکاست. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیشنهاد داده که اگر آمریکا گام اول را بردارد، به تناسب با آن گام ایران به بخشی از تعهداتش عمل می‌کند.  تاکنون بر اساس دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی تولید اورانیوم فلزی در تأسیسات هسته‌ای اصفهان متوقف شده اما همزمان اجرای پروتکل الحاقی به تعلیق درآمده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به نامه ۱۴۰ نماینده کنگره در پیامی در توییتر نوشت:

«برجام برنامه‌ای جامع است که توسط سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور دیگر (شامل آمریکا) و ایران به سرانجام رسید. حرف C ( در JCPOA) نماینده کلمه جامع (COMPREHENSIVE) است.»

ظریف در ادامه نوشت: «این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اروپا باید در نهایت به جای ژست گرفتن به تعهداتی که دادند اما هرگز آنها را اجرا نکردند عمل کنند.»

وزیر امور خارجه ایران بار دیگر هشتگ «تعهد،‌اقدام،‌جلسه» را یادآوری کرد و در ادامه نوشت ایران پاسخ متقابل خواهد داد.

نمایندگان در نامه خود به بلینکن یادآوری کرده‌اند که در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر آنکه توافق بعدی شامل چه مفادی می‌بایست باشد اختلاف نظر وجود دارد اما درباره کلیت این توافق نمایندگان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات با هم توافق دارند.

نمایندگان در این نامه تأکید کرده‌اند که نمایندگان کنگره براین نظرند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین حامی تروریسم در منطقه نباید به بمب اتم دست پیدا کند اما در همان حال خاطرنشان کرده‌اند که برای رسیدن به این هدف فقط یک راه دیپلماتیک وجود ندارد. نمایندگان در پایان این نامه برای همکاری با کاخ سفید اعلام آمادگی کرده‌اند.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در یک نشست خبری درباره نامه ۱۴۰ نماینده کنکره به بلینکن گفت:

«مسیری که در این نامه مشخص شده با رویکرد ما درباره توافق هسته‌ای ایران تطابق دارد. رویکرد ما به طور خلاصه نخستین اقدام «عمل» در برابر «عمل» است. اگر ایران به تعهدات خود تحت برجام پایبند شود، آمریکا هم اقدام مشابه انجام خواهد داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای توافقی قوی‌تر و محکم‌تر استفاده خواهد کرد.»

پرایس گفت: «این توافق شامل مدت آن و سپس نگرانی آمریکا، متحدان و شرکای منطقه است که موشک بالستیک و حمایت ایران از تروریسم در بر می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:

«از این نظر، ما با کنگره در یک سمت قرار داریم و ما هر روز با متحدان، شرکا و کنگره در این زمینه تعامل داریم و به همین دلیل هم بلینکن وزیر خارجه روز چهارشنبه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: