کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در مصاحبه با سایت وابسته به تشکیلات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن تأیید حضور ارتش در سرکوب اعتراضات سراسری، آن را اقدامی «افتخارآمیز» و حاکی از «ولایت‌مداری» توصیف کرده است.

این فرمانده ارتش اما به عمد یا از روی سهو از حضور ارتش در «ناآرامی‌های دی‌ماه ۱۳۹۷» یاد کرده که با توجه به تقویم اعتراضات سراسری معلوم نیست کدام یک از خیزش‌های مردمی در ایران مد نظر او بوده است.

در سال‌های گذشته به ‌دلیل گرانی، سوء مدیریت و فشارهای معیشتی بر شهروندان، شهرهای ایران شاهد سه خیزش سراسری عمده در دی ‌ماه ۱۳۹۶، مرداد ۹۷ و آبان‌ ماه ۱۳۹۸ بوده است.

در فیلم‌ها و تصاویر به‌ جا مانده از این اعتراضات سراسری هم بیشتر نیروهای سرکوب‌گر و مأموران امنیتی، یونیفرم ارگان‌های زیر‌مجموعه سپاه پاسداران یا نیروی انتظامی را بر تن دارند.

با وجود این فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته یکی از «مأموریت‌های استنتاجی افتخارآمیز» نیروی زمینی، مرتبط با «ناآرامی‌های دی‌ ماه ۹۷» بود:

«در آن زمان ما مأموریت خاصی نداشتیم ولی آمادگی‌مان را به سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردیم و به ایشان گفتیم که فعلاً نیروی زمینی مأموریتی ندارد ولی با توجه به نیروهای آموزش‌دیده و ولایی که داریم، الآن بهترین فرصت است که ما به نیروهای امنیتی کشورمان کمک کنیم. خوشبختانه ایشان پذیرفت و ما توانستیم در برقراری امنیت در داخل شهرهایی که دچار ناآرامی شده بودند، تأثیر به‌ سزایی داشته باشیم.»

حیدری با ابراز خوشحالی از این که ارتش با چراغ سبز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح توانسته در سرکوب اعتراضات مردمی نقش موثری داشته باشد گفته است: 

«گزارش آن [سرکوب اعتراضات] به استحضار رهبر انقلاب هم رسید که اوامر ویژه‌ای در این‌باره صادر کردند که حتماً در آینده برای ما نصب‌العین خواهد بود.»

این گفته‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری و بر اساس شواهد موجود، قرارگاه‌های امنیتی تحت نظر سپاه پاسداران از جمله قرارگاه ثار الله و قرارگاه امام علی و همچنین گردان‌های متشکل از شبه نظامیان بسیج نظیر گردان‌های عاشورا، الزهرا و امام حسین، بیشترین نقش را در سرکوب اعتراضات سراسری در سال‌های اخیر بر عهده داشته‌اند.

همچنین نیروهای تحت امر پلیس از جمله یگان ویژه، یگان امداد و نیروهای مستقر در کلانتری‌ها هم در حمله به معترضان و بازداشت آنها نقش اساسی داشته‌اند.

از سوی دیگر برخی از شاهدان عینی در شیراز پیش‌تر اعلام کرده بودند که در جریان اوج‌گیری خیزش سراسری آبان ۹۸، تانک‌های متعلق به تیپ ۳۷ زرهی شیراز جهت مقابله با اعتراضات مسالمت آمیز مردم به خیابان‌ها آمده بوده‌اند.

پس از فروکش کردن اعتراضات آبان هم روابط عمومی ارتش در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «اغتشاشات» اعلام کرد:

«ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنایت به تدابیر روشنگرانه فرماندهی کل قوا در پیش‌بینی فتنه‌های دشمنان و راهبردها و راه‌کارهای مقابله با آن، یکی از مهمترین ضروریات امروز را مراقبت از توطئه‌هایی می‌داند که امنیت مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را تحت تأثیر قرار ‌دهد.»

از اعتراضات آبان ۹۸ در ایران

علاوه بر موارد یاد شده، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم در ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۸ در ملاقات با عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، از مشارکت ارتش در «مدیریت ناآرامی‌های آبان» تشکر کرد.

رویکرد مسئولان نظام از آغاز شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران همواره به محدود کردن بودجه‌ها و فعالیت‌های ارتش نسبت به سپاه مبتنی بوده و همین امر این شبهه را در میان برخی شهروندان به‌وجود آورده که احتمالا ارتش نیرویی‌ست که اختلافات اساسی با اصل نظام جمهوری اسلامی دارد.

در دوره حکومت ۳۷ ساله محمدرضا شاه پهلوی بر ایران، ارتش یکی از نهادهایی بود که در سرکوب و مرعوب ساختن مخالفان سیاسی و اعلام وفاداری به شاه نقش محوری ایفا کرد.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفته‌های تازه خود نیروهای ارتش را «سربازان ولایت فقیه» خوانده و در همین زمینه گفته است: 

«اگر بخواهم ارتش امروز را با ارتش زمان طاغوت مقایسه کنم، می‌گویم که به‌طور ۱۰۰ درصد تحول قاطع صورت گرفته است. امروز فرهنگ ایمان، جهاد، شهادت، سرباز ولایت‌بودن و ولایت‌مداری‌کردن بر ما حاکم است. ما امروز در رکاب پادشاه یا امیر مثل امرای حاشیه‌ خلیج فارس نیستیم. ما امروز به اعتبار ولی فقیه است که سربازان ولی فقیه، امام زمان و خداییم. اوّلین و بهترین وجه تمایز ما با گذشته همین ویژگی است.»