به‌گزارش رویترز، مخالفان کودتا در میانمار جمعه ۱۲ مارس / ۲۲ اسفند تجمع‌های بیشتری علیه حکومت نظامی برگزار کردند. این تجمعات یک روز پس از آن برگزار شد که یک گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرد که نیروهای امنیتی ۱۲ معترض را کشتند و وکیل مدافع آنگ سان سوچی، رئیس دولت پیشین اتهامات جدید رشوه‌خواری علیه او را به سخره گرفت.

همزمان کره جنوبی نیز اعلام کرد که به دلیل برخورد شدید ارتش با معترضان، مبادلات تجهیزات دفاعی با میانمار را به حالت تعلیق درآورده و در مورد کمک‌‌ها در زمینه توسعه به این کشور تجدید نظر می‌کند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «با وجود درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی، از جمله کره جنوبی، شمار قربانیان در میانمار به دلیل اقدامات خشونت‌آمیز مقامات نظامی و پلیس افزایش می‌یابد.»

در این بیانیه آمده است که سئول صادرات اسلحه به میانمار را ممنوع و صادرات سایر موارد استراتژیک به این کشور را محدود می‌کند.

تصاویر منتشرشده توسط شاهدان و سازمان‌های خبری در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که روز جمعه در یانگون، بزرگترین شهر میانمار و چندین شهر دیگر اعتراضات برگزار شده است.

از زمان کودتای ارتش در یکم فوریه و برکناری دولت آنگ سان سوچی، بازداشت او و مقامات حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی و برقراری دولت نظامی ژنرال‌ها، این کشور دچار بحران است.

سرتیپ زاو مین تون سخنگوی دولت نظامی روز گذشته (پنج‌شنبه) گفت طبق شکایت فیو مین تین، وزیر پیشین یانگون، آنگ سان سوچی رشوه‌خواری کرده و پرداخت‌های غیرقانونی به ارزش ۶۰۰ هزار دلار و همچنین طلا را پذیرفته است.

افزودن اتهام فساد مالی به اتهامات سوچی ۷۵ ساله می‌تواند مجازات سخت‌تری برای او به‌همراه داشته باشد. برنده جایزه صلح نوبل اکنون با چهار اتهام نسبتاً جزئی روبه‌روست، از جمله واردات غیرقانونی دستگاه مخابراتی ترانزیستوری و به‌اجرا نگذاشتن محدودیت‌های کرونایی.

خین ماونگ زاو، وکیل سوچی، در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گفت: «این اتهام خنده‌دارترین شوخی است. او ممکن است نقاط ضعف دیگری داشته باشد اما در اصول اخلاقی ضعف ندارد.»

روز گذشته (پنج‌شنبه) یکی از مرگبارترین روزها از زمان به قدرت رسیدن ارتش بود و ۱۲ نفر کشته شدند. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی (AAPP) اعلام کرد که تنها در شهر مرکزی میایینگ هشت نفر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند. در یانگون نیز یک معترض در منطقه شمالی شهر کشته شد.

این حملات خونبارساعاتی پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف اقدامات خشونت‌بار ارتش شده بود.

مخالفان کودتا در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند به تظاهرات در شب جمعه و اعتصابات و کارزارهای نافرمانی مدنی که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را فلج کرده است، ادامه دهند

توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل روز گذشته در نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت ارتش میانمار ممکن است مرتکب جنایات علیه بشریت شده باشد. او خواستار تحریم‌های چند جانبه علیه دولت نظامی و شرکت انرژی دولتی، نفت و گاز میانمار شد.

اندروز در سخنان خود ضمن فراخواندن جامعه بین‌المللی برای کمک مردم میانمار، گفت مردم این کشور نه تنها به سخنان حمایت‌آمیز، بلکه به اقدامات حامیانه نیاز دارند.

او همچنین تأکید کرد که نظامیان حاکم تاکنون دست‌کم ۷۰ نفر از مخالفان کودتا را کشته‌ و بیش از ۲۰۰۰ نفر را به‌طور غیرقانونی دستگیر کرده‌اند.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی نیز شمار کشته‌شدگان را بیش از ۷۰ نفر عنوان کرده است..

توماس اندروز ضمن تاکید به اعمال تحریم‌های چندجانبه علیه نظامیان حاکم در میانمار، گفت، کشورها همچنین می‌توانند تحریم‌های تسلیحاتی علیه نظامیان به‌اجرا بگذارند.

سازمان عفو بین‌الملل ارتش میانمار را به استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان متهم کرده و گفته است بسیاری از قتل‌هایی که ثبت کرده است در چارچوب اعدام‌های فراقانونی قرار می‌گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب ۱۰ مارس / ۲۰ اسفند با رأی ۱۵ عضو آن، از جمله چین و روسیه، متحدان سنتی ژنرال‌های میانمار‌ با انتشار بیانیه‌ای برخورد خشونت‌آمیز ارتش میانمار با معترضان به کودتا را محکوم کرد.