پنجشنبه ۲۱ اسفند مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد میزان بارندگی در ایران از مهر سال جاری تاکنون ۳۴ درصد کمتر از نسبت میانگین بلندمدت ایران بوده است. علاوه بر این میزان بارش‌ها در کشور طی سال آبی زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۲ درصد کمتر گزارش شده. بر اساس این گزارش پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی با کم‌بارشی شدید مواجه‌اند. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گزارش داده است که میزان بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون در سیستان بلوچستان ۹۲ درصد و در هرمزگان ۸۹ درصد کمتر از میانگین بلندمدت است. این رقم برای استان‌های کرمان و خراسان رضوی به‌ترتیب ۶۲ درصد و ۵۷ درصد تخمین زده می‌شود.  

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۲ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت:

«نزدیک دو دهه است که استان به دلیل بارندگی‌های کم از خط قرمز خشکسالی هم عبور کرده و مردم شهرهای بزرگ استان نیز فاقد آب آشامیدنی سالم هستند چه برسد روستاها. به خاطر عدم بارندگی و افت سطح منابع آب زیرزمینی فرونشست شدیدی در تمامی مناطق استان در حال رخ دادن است.»

در برخی شهرهای استان یک تانکر آب وجود دارد که همان یک تانکر هم قابل استفاده نیست

تابستان سال گذشته تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان امضا شد. در این طرح پیش‌بینی شده که امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم شود. سهم استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب است. دولت روحانی از این طرح به عنوان یک دستاورد ملی نام می‌برد اما تاکنون پیشرفتی نداشته است.   

حسین‌زهی در مصاحبه با ایلنا با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، از دولت خواست توجه ویژه‌ای به تامین آب استان داشته باشد و پیشنهاد داد که از منابع صندوق توسعه ملی بودجه مورد نیاز برای طرح انتقال آب تامین شود. حسین‌زهی گفت:

«جنوب استان سیستان و بلوچستان در خشکسالی محض به‌سر می‌برد، در برخی شهرهای استان یک تانکر آب وجود دارد که همان یک تانکر هم قابل استفاده نیست، اکثر راه‌های روستایی خاکی هستند و اگر یک بار تانکرهای آبرسان به منطقه مراجعه کنند، خراب می‌شود و برای تعمیرات چندین روز زمان نیاز است و همین موضوعات باعث می‌شود روستاها از سکنه خالی شوند.»

بر اساس گفته‌های این نماینده مجلس اکثر چاهای کشاورزی خشک شده‌اند و آب موجود نیز در برخی مناطق اسیدی و یا ترش است.

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نصب کنتور هوشمند و استفاده از حق‌آبه هیرمند را به عنوان دو راهکار برای مقابله با خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد.

بیشتر بخوانید: