به‌گزارش رسانه‌های ایران، در ساعت ۱۲ ظهر جمعه ۲۲ اسفند در محدوده امیرآباد شمالی و شهرک آزمایش تهران صدای آژیر خطر شنیده شد.

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که این صدا مربوط به آزمایش سامانه هشدار این سازمان بوده است. خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است سازمان انرژی اتمی قبل از این آزمایش با ارسال پیامک به ساکنان این محلات اعلام کرده بود که مقارن ظهر جمعه، صدای آژیر اعلام خطر واقع در محدوده کارگر شمالی برای انجام تست شنیده خواهد شد.

به‌تازگی در نیمه‌شب جمعه ۱۰ بهمن‌ماه نیز شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیدن آژیر قرمز در شهرک آزمایش تهران خبر داده بودند. همزمان گزارش‌هایی در باره تغییر مسیر یک پرواز ترکیش ایرلاین نیز منتشر شد. ساعاتی پس از این رویداد حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران دلیل شنیده شدن صدای آژیر قرمز را اختلال در سیستم صوتی سازمانه امنیتی در حوالی این شهرک دانست.

در یک سال اخیر انفجارها و آتش‌سوزی‌های متعددی در ایران رخ داده است که برخی از آن‌ها «امنیتی» عنوان شده‌اند. ۱۲ تیرماه گذشته بخشی از تأسیسات رو زمینی سایت هسته‌ای نطنز دچار آتش‌سوزی شد. مقامات جمهوری اسلامی آن را یک «خرابکاری قطعی» دانستند و اسرائیل را عامل آن معرفی کردند.

ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از افراد بلند پایه مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران در ۷ آذرماه سال جاری نیز از دیگر حوادث یک سال گذشته بود که مقامات جمهوری اسلامی آن را نیز به اسرائیل نسبت دادند.

این‌که آژیرهای قرمز هفته‌های اخیر به وجود خطرات احتمالی مربوط بوده است هنوز روشن نیست.

در حالی که دولت جو بایدن در آمریکا به احیای برجام تمایل دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته در یک مراسم نظامی خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «با توافق یا بدون توافق، ما از هیچ عملی برای جلوگیری از دستیابی شما به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهیم کرد.»

همزمان پنج‌شنبه هفته گذشته بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت که ارتش این کشور در حال به‌روزرسانی طرح‌های خود برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است.

 گانتز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز تهدید کرد در صورتی که جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران اقدامی نکند، اسرائیل خود به تنهایی دست به اقدام خواهد زد.