اعتراضات ضدکودتا در میانمار در آستانه هفتمین هفته خود قرار دارد و همزمان نیروهای امنیتی سرکوب مرگبار معترضان را تشدید کرده‌اند. دست کم چهار معترض در جریان اعتراضات روز یکشنبه به ضرب گلوله پلیس به قتل رسیدند. طبق گزارش رسانه‌های محلی دو معترض در در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، کشته شده‌اند.گلوله‌های مرگبار در یک مورد به سر قربانی و در مورد دیگر به شکم او شلیک شده است.

نفر سوم در اثر تیراندازی پلیس به جمعیت تظاهرکنندگان شهر هاپکانت جان خود را از دست داد و قربانی چهارم در ماندالای ، دومین شهر بزرگ کشور با شلیک به سرش به قتل رسید، در حالی‌که نیروهای پلیس مشغول عملیات «پاکسازی» بودند.

گزارش‌های دیگری نیز از مجروح شدن تظاهرکنندگان با گلوله‌های جنگی و پلاستیکی پلیس خبر داده‌اند اما تعداد دقیق مجروحان مشخص نیست.

تصاویر منتشر شده از اعتراضات روز یکشنبه نیز نشان می‌دهند معترضان در پاسخ به شلیک گاز اشک‌آور به استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی روی آورده‌اند تا تاثیر گاز اشک‌آور را تخفیف داده و برای کم‌کردن دید ماموران امنیتی صفحه بخار ایجاد کنند.

ارتش میانمار در اول فوریه با اقدام به کودتا قدرت را در دست گرفت و آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را که در انتخابات این کشور بیشترین آرا را به‌خود اختصاص داده بودند، بازداشت کرد.

گروهی از نمایندگان پارلمان پیشین میانمار، كه بسیاری از آن‌ها پس از وقوع کودتا به خفا رفته‌اند، اقدام به تشکیل یک نهاد موازی با شورای نظامیان حاکم کرده و «دولت پنهان» را تحت عنوان «کمیته نمایندگی بدنه حاکم» یا (CRPH) تشکیل داده‌اند. روز شنبه وبسایت و صفحه فیسبوک متعلق به این کمیته برای نخستین بار پس از کودتا پیام ویدیویی ماهن وینگ خائینگ تان (Mahn Win Khaing Than) از رهبران ارشد دموکراسی خواه که توسط دولت برکنارشده میانمار به‌عنوان قائم مقام معاون رئیس جمهوری انتخاب شده بود، را منتشر کرد. او ضمن اعلام تعهد به حمایت از «انقلاب مردم» برای برکناری نظامیان گفت: «تاریک‌ترین لحظه برای ملت فرارسیده و طلوع آفتاب نزدیک است».

ماهن وینگ خائینگ تان افزود: « این انقلاب فرصتی‌ست برای یکسو کردن همه تلاش‌ها و به‌دست آوردن آنچه همه برادران از قومیت‌های مختلف، که از دهه‌های گذشته از جهات مختلف  تحت فشار دیکتاتوری قرار داشته‌اند، آرزو می کنند یعنی تشکیل یک دموکراسی فدرال».

در این تصویر که در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۱۶ و پس از مراسم افتتاحیه صلح گرفته شده است، ژنرال مین آونگ هلینگ، فرمانده کل ارتش میانمار(سمت چپ) در کنار ماهن وینگ خائینگ تان، سخنگوی مجلس اعلی میانمار (سمت راست) دیده می‌شود. (عکس از STR / AFP)

او با نشان دادن سلام سه‌انگستی که به نمادی از مقاومت دربرابر کودتاگران بدل شده، مخالفان را به مقاومت فراخواند و گفت: «مردم باید در قیام علیه حکومت نظامی پیروز شوند و او تلاش خواهد کرد تا به مردم حق قانونی بدهد تا از خود در برابر ارتش دفاع کنند.»

روز شنبه همزمان نیروهای امنیتی بازهم به‌روی تظاهرکنندگان آتش‌‌گشودند و چهار نفر را در ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار، دو نفر را در شهر پیای در جنوب مرکزی این کشور و یک نفر را در توانته در حومه یانگون کشتند. جزئیات قتل این معترضان همراه با عکس‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اشغال بیمارستان‌ها توسط ماموران امنیتی و مرگ دست کم دو معترض در بازداشت

طبق اعلام گروه مدافع زندانیان سیاسی، از ابتدای روی کارآمدن کودتاگران در یکم فوریه سال جاری تاکنون حداقل ۸۰ نفر از مخالفان معترض به کودتا توسط نیروهای امنیتی کشته شده و بیش از ۲هزار و ۱۰۰ نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند.

برخی از منابع غیررسمی با ارائه اسناد و مدارک جمع‌آوری شده تعداد معترضان به‌قتل رسیده را تا ۹۰ نفر اعلام کرده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان اما بیشتر از ارقام گزارش‌شده برآورد می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس پلیس اجساد بسیاری از معترضان را ضبط کرده است. برخی از زخمی‌های نیز دچار جراحت‌های جدی شده‌اند و با توجه به شلوغی بیمارستان‌ها امکان رسیدگی به آن‌ها محدود است . از سوی دیگر بسیاری از بیمارستان‌ها توسط نیروهای امنیتی اشغال شده‌اند و در نتیجه کارکنان درمانی این مراکز را بایکوت کرده و معترضین از مراجعه به آن‌ها اجتناب می‌کنند.

گفته می‌شود همزمان با تداوم اعتراضات روزانه و شبانه مردمی که خواهان کناررفتن کودتاچیان و بازگشت دولت آنگ سان سوچی، رهبر حزب «اتحاد ملی دموکراسی» به قدرت و آزادی او هستند، ماموران پلیس برای ارعاب مردم به گشت، شلیک هوایی و پرتاب نارنجک‌های صوتی در محله‌های مسکونی ادامه داده و با حمله به برخی از خانه‌ها معترضان را با خود برده‌اند. دست کم در دو مورد بازداشت‌شدگان ساعاتی بعد در بازداشت پلیس جان خود را از دست داده‌اند.