«سازمان جهانی بهداشت معتقد است فواید واکسن از خطرات استفاده از آن بیشتر است. با این حال داده‌های موجود همچنان بررسی می‌شود.»

در نروژ، دانمارک و در برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا مشاهده شد که برخی از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا ۱۶ روز بعد از تزریق دچار لختگی خون شده‌اند. زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بیش از سایرین در خطر این عارضه جانبی قرار دارند. قبل از بروز عارضه اختلال در انعقاد خون، این اشخاص دچار سردرد شده بودند و لکه‌های قرمز روی پوست آن‌ها هم قابل مشاهده بود. آلمان، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا تزریق واکسن استرازنیکا را متوقف کردند.

سازمان جهانی بهداشت در ادامه اطلاعیه خود اعلام کرد مشاهده برخی عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن یک امر غیرعادی نیست. چنین عوارضی نشان می‌دهد که ایمنی بدن فعال شده است. هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد که نشان دهد لختگی خون در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا ناشی از تزریق این واکسن باشد.

سازمان جهانی بهداشت در ادامه این اطلاعیه خاطرنشان کرده است که با سازمان نظارت بر محصولات دارویی اروپا ( EMA) در ارتباط قرار دارد و داده‌‌های موجود درباره تزریق واکسن آسترازنکا و همه پژوهش‌ها درباره این واکسن را زیر نظر دارد.

کمیسون اتحادیه اروپا امیدوار است که سازمان نظارت بر محصولات دارویی اروپا ( EMA) با تزریق واکسن استرازنکا موافقت کند و واکسیناسیون از روز جمعه ۱۹ مارس/۲۹ اسفند ادامه یابد. اتحادیه اروپا ۲۹ ژانویه سال جاری مجوز تزریق واکسن آسترازنیکا را به اشخاص بالاتر از ۱۸ سال صادر کرد.

بیشتر بخوانید: