پرتغال، اسپانیا و هلند از هفته آینده تزریق آسترازنکا را از سر می‌گیرند. مقامات بهداشتی سوئد اما اعلام کرده‌اند که مدتی طول می‌کشد تا به تصمیم برسند.

کشورهای اروپایی با موج تازه‌ای از همه‌گیری ویروس کرونا روبرو هستند. در اتحادیه اروپا شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به ۵۵۰ هزار نفر رسیده است. تاکنون کمتر از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا واکسن زده‌‌اند. همزمان تردیدهایی در مورد عوارض جانبی واکسن آسترازنکا بروز کرده و سبب شده بود که روند واکسیناسیون در کشورهای اروپایی به تعلیق درآید. حدود ۳۰ نفر از کسانی که این واکسن را دریافت کرده بودند دچار لختگی خون شده بودند. امر کوک، رییس سازمان نظارت بر محصولات دارویی اروپا (EMA) گفت کمیته امنیت این سازمان به دقت این موارد را بررسی کرده و به این نتیجه «علمی و روشن» رسیده که واکسن آسترازنکا سبب افزایش پلاکت‌های خون نمی‌شود. با این حال در «چند مورد اندک» مواردی از لختگی خون که بسیار کمیاب اما حاد است مشاهده شده. کوک در ادامه سخنانش افزود:

«ما با این واکسن مانع شدیم از افزایش تعداد جان‌باختگان و بروز موارد حاد بیماری کووید-۱۹. ما ناگزیریم از این واکسن استفاده کنیم. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتظر تصمیم ما بودند. این کشورها می‌توانند تزریق آسترازنکا را از سر بگیرند.»

امر کوک، رییس سازمان نظارت بر محصولات دارویی اروپا( EMA) – عکس: خبرگزاری فرانسه

رییس سازمان نظارت بر محصولات دارویی اروپا (EMA) گفت:

«در اتحادیه اروپا حدود هفت میلیون نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند. در بریتانیا ۱۱ میلیون نفر. من تأکید می‌کنم که از نظر علمی این واکسن مطمئن و مؤثر است و شهروندان را نسبت به ابتلا به کووید-۱۹ ایمن می‌کند.»

سازمان نظارت بر محصولات دارویی یریتانیا پیش از این اعلام کرده بود که شواهد و مدارک کافی وجود ندارد که اثبات کند کاهش پلاکت‌های خون در ارتباط با تزریق واکسن آسترازنکا قرار دارد. نخستین بار موارد لختگی خون در نروژ مشاهده شد. مقامات بهداشتی نروژ با قطعیت اعلام کردند که این موارد با تزریق آسترازنکا در ارتباط است.

روز گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد پس از بررسی داده‌های موجود درباره واکسن آسترازنکا/آکسفورد به این نتیجه رسیده که فواید این واکسن بیشتر از خطرات استفاده از آن است.

سازمان جهانی بهداشت در ادامه اطلاعیه خود اعلام کرد مشاهده برخی عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن یک امر غیرعادی نیست. چنین عوارضی نشان می‌دهد که ایمنی بدن فعال شده است. هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد که نشان دهد لختگی خون در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا ناشی از تزریق این واکسن باشد.

بیشتر بخوانید: