به گزارش خبرگزاری رویترز، کتی فاکس، رئیس اداره ایمنی حمل‌ و نقل کانادا (تی‌اس‌بی)، در یک نشست خبری در اوتاوا در جمع خبرنگاران گفت این سازمان در صدد است طی هفته‌ها و ماه‌های آتی با ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی وارد مذاکره شود؛ با این هدف که در آینده گزارش‌های بی‌طرفانه در حوادث مشابه که نیروهای مسلح یک کشور در انهدام و سقوط یک هواپیمای مسافربری نقش دارند تضمین شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین پس از آن که در ساعت ۰۶:۱۲ صبح روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از باند فرودگاه خمینی برخاست، توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران هدف دو موشک قرار گرفت. در این واقعه تمام ۱۷۶ سرنشین این هواپیما همراه با یک جنین جان باختند. سازمان هواپیمایی کشوری چهارشنبه ۲۷ اسفند/ ۱۷ مارس، پس از گذشت بیش از یک سال گزارش نهایی واقعه را در ۲۸۵ صفحه منتشر کرد. سازمان هواپیمایی در این گزارش مستقیما از سپاه پاسداران به‌عنوان عامل حمله نام نبرده و فقط یک «کاربر سامانه دفاع هوایی» را بدون اعلام هویت و مشخصات او به‌عنوان عامل حمله به هواپیما معرفی کرده است.

بخشی از لاشه هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های پدافند هوایی سپاه بر فراز آسمان تهران ساقط شد

کتی فاکس، رئیس اداره ایمنی حمل‌ و نقل کانادا در ادامه نشست خبری خود گفت:

«در مواردی از این دست که نیروهای مسلح یک حکومت در سرنگون کردن هواپیمایی مسافربری دست دارند، اصلاحات تازه در ضمیمه ۱۳، امکان حضور ناظران مستقل و هیات نمایندگانی از کشورهای درگیر را به‌منظور شفافیت بیشتر فراهم خواهد کرد.»

معاهده هواپیمایی کشوری بین‌المللی (Convention on International Civil Aviation) ‏ که به کنوانسیون شیکاگو معروف است، مهم‌ترین معاهده مربوط به هوانوردی و حقوق هوایی است که اجرای آن از چهارم آوریل ۱۹۴۷ آغاز شده است. با تصویب هیات وزیران در سال ۹۱، سازمان هواپیمایی کشوری مجاز به اجرای ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو با عنوان «بررسی سانحه و حادثه هواپیمایی» شده است. بر اساس ضمیمه ۱۳ «هدف از تحقیق و تفحص، شناخت مقصر حادثه و یا تحمیل مسئولیت به افراد نمی‌باشد، بلکه منظور اصلی آن است که از وقوع چنین حوادثی در آینده پیشگیری شود.»

در این ضمیمه گفته شده:

«دولتی که تحقیقات را انجام می‌دهد، نباید در موارد ذیل اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث برای مقاصد دیگری به جز تحقیق و تفحص سوانح و حوادث افشا کند مگر اینکه مسئولان مربوطه در دستگاه قضایی تشخیص دهند که افشای برخی اطلاعات به جهات ملی و بین‌المللی بر عدم افشای آن‌ها ترجیح دارد.»

علاوه بر این، بر اساس ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو «کشور‌ها نباید بدون کسب رضایت کشور مجری تحقیقات، پیش‌نویس یا هر قسمت دیگری از گزارش‌ها و اسناد را که در حین تحقیقات به دست آمده است، منتشر یا امکان دسترسی به آن‌ها را مهیا نماید.»

 کتی فاکس، رئیس اداره ایمنی حمل‌ و نقل کانادا با اشاره به حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی در آسمان روسیه  و انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در سال‌های دهه ۱۳۶۰ گفت: تغییر ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو  سبب می‌شود که ناظران و کارشناسان بین‌المللی بتوانند مستقل از دولت‌ها تحقیقات شفاف‌تری انجام دهند.   

 بیشتر بخوانید: