عربستان سعودی اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین بامداد روز جمعه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس به تأسیسات نفتی ریاض حمله کردند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام مسئول در وزارت انرژی نوشت این حملات آسیب و خسارتی وارد نکرده و تأثیری در تأمین نفت نداشته است.

وزارت انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت: «پالایشگاه نفت ریاض مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت و آتش‌سوزی حاصل از آن مهار شد.»

در این بیانیه ضمن تأکید بر این‌که این حملات «امنیت و ثبات منابع انرژی جهان را به خطر می‌اندازد»، از جامعه بین‌المللی خواسته شده تا در برابر آن‌چه این وزارتخانه «تجاوزات تروریستی و خرابکارانه و حامیان آن‌ها» نامیده، بایستد.

در اوایل روز جمعه، شورشیان حوثی همسو با ایران گزارش دادند که شش پهپاد را برای حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی اعزام کردند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح حوثی در این‌باره گفت که تا زمانی که محاصره و تجاوزهای عربستان سعودی ادامه داشته باشد، عملیات علیه این کشور نیز ادامه خواهد داشت. او همچنین به «شرکت‌ها و شهروندان خارجی» هشدار داد که از سایت‌های نظامی و زیرساخت‌های اصلی دور بمانند.

شرکت آرامکو گفت «در اولین فرصت» در این‌باره توضیح خواهد داد.

سخنگوی نیروهای مسلح حوثی همچنین شامگاه روز گذشته (پنج‌شنبه) در حساب توییتری خود از حمله به فرودگاه ابها در عربستان خبر داد و نوشت در این عملیات یک هدف نظامی با پهپاد از نوع «قاصف کی۲» هدف قرار گرفته است.

حوثی‌ها در هفته‌های اخیر حملات خود به عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان را افزایش داده‌اند.

از مارس ۲۰۱۵ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پس از تصرف صنعا پایتخت یمن توسط حوثی‌ها، در جنگ یمن مداخله کردند. این جنگ از آن زمان به بن‌بست رسیده و عربستان سعودی به دلیل حملات هوایی خود و کشتن غیرنظامیان با انتقادهای جامعه بین‌المللی روبه‌رو شد.

سازمان ملل اوضاع در یمن را به دلیل گرسنگی گسترده، بیماری و فقر ناشی از جنگ، به عنوان بدترین فاجعه انسانی توصیف کرده است. جنگ یمن تاکنون منجر به کشته شدن حدود ۱۳۰هزار نفر، از جمله بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی شده است.

عربستان سعودی می‌گوید بیشتر پهپادها و موشک‌هایی را که حوثی‌ها به سمت فرودگاه‌ها، پایگاه‌های هوایی و زیرساخت‌های انرژی این کشور پرتاب می‌کنند رهگیری می‌کند، اما برخی از آن‌ها هم خسارت‌هایی وارد کرده‌اند.

در تلاش‌های مجدد دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن، سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا از حوثی‌ها خواسته‌اند که به جای تشدید درگیری‌ها به مذاکرات صلح بپیوندند.

از آن‌جا که ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند، حملات حوثی‌ها ممکن است در پیشبرد مذاکرات مربوط به برجام تأثیر بگذارد.