به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات بهداشتی ترکیه چند هفته بعد از آنکه محدودیت‌ها برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا تا حدی لغو شده بود از افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ خبر دادند.

بر این اساس در شبانه‌روز گذشته ۱۰۲ نفر در ترکیه در اثر ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این تریب شمار جانباختگان این بیماری از آغاز همه‌گیری تاکنون از ۳۰ هزار نفر عبور کرد.

رویترز می‌نویسد از اول فوریه تاکنون این نخستین بار است که تعداد جانباختگان کووید-۱۹ در ترکیه در یک شبانه‌روزر از یکصد نفر عبور می‌کند.

مقامات بهداشتی ترکیه اعلام کردند در همین بازه زمانی ابتلای قطعی ۲۴ هزار ۴۲۸ نفر به کووید-۱۹ به ثبت رسید و به این ترتیب شمار کل مبتلایان به این بیماری به سه میلیون و ۱۳ هزار و ۱۲۲ نفر افزایش یافت.

در شهرهای کوچک ترکیه جایی که پناهجویان دگرباش جنسی و جنسیتی اسکان داده می‌شوند، فرهنگ عمومی آنها را نمی‌پذیرد و با مشکل مسکن و شغل مواجه هستند. کرونا وضعیت را بدتر هم کرده است.

مقامات بهداشتی ترکیه از اواخر اسفند محدودیت‌ها را به شکل استانی کاهش دادند. در آن زمان تعداد روزانه ابتلای قطعی به کووید-۱۹ به ۱۰ هزار نفر در روز رسیده بود.

از آن پس مجدداً همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌های ترکیه بالا گرفت. با این‌حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اعلام کرده است که محدودیت‌های تازه‌ای اعمال نمی‌شود. مقامات بهداشتی ترکیه امیدوارند شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند مانع از گسترش همه‌گیری ویروس شوند.

مقامات بهداشتی ترکیه می‌گویند به سبب شیوع نسخه‌های جدید ویروس کرونا تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی به طور میانگین از هر صد هزار نفر جمعیت استانبول ۲۵۱.۱۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا هستند. در آنکارا این عدد ۱۰۷.۹۹ ثبت شده است.   

تا یک ماه قبل میانگین مبتلایان در استانبول روی عدد ۸۹.۹ و در آنکارا این شاخص روی عدد ۳۹.۸۴ بود.

ترکیه با ۸۳ میلیون نفر جمعیت در کارزاری که در ژانویه سال جاری آغاز شد در مجموع ۱۳ میلیون دوز واکسن کرونا توزیع کرد. ۸ میلیون و ۲ هزار نفر از جمعیت این کشور دوز اول و ۵ میلیون و ۵ هزازر نفر هر دو دوز واکسن سینوواک چین را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید