یک عضو کلیدی تیم حقوقی دونالد ترامپ که بدنبال تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به نفع ترامپ بود اکنون با شکایت حقوقی میلیارد دلاری مواجه است. سدنی پاول برای دفاع از خود در این شکایت حقوقی استدلال می‌کند که امکان نداشت «هیچ فرد عاقلی» ادعاهای او را در زمینه تقلب به عنوان «واقعیت مسلم» بپذیرد.

سیدنی پاول دادستان سابق فدرال تگزاس و یکی از اعضای تیم حقوقی بود که ادعاهای عجیبی را در زمینه تقلب در انتخابات مطرح می‌کرد، از جمله اینکه سامانه رای‌گیری الکترونیکی میلیون‌ها رای ترامپ را به نفع رقیبش ثبت کرده است. 

اکنون کمپانی آمریکایی دومینیون که سامانه‌های رای‌گیری را می‌سازد از خانم پاول به دادگاه شکایت کرده و خواهان غرامت میلیارد دلاری شده است.

وکیلان پاول از قاضی دادگاه خواسته‌اند که این شکایت را وارد ندانسته و پرونده را مختومه اعلام کند.

در تقاضای وکیلان پاول این طور استدلال شده است که تئوری‌های توطئه پیچیده‌ای که او در تلویزیون و رادیو مطرح کرده از نظر قانونی مشمول متمم نخست قانون اساسی آمریکا می‌شود.

متمم نخست قانون اساسی آمریکا متضمن «حق آزادی بیان» در آمریکا است.

درتقاضای مختومه اعلام کردن پرونده، وکیلان سیدنی پاول نوشته اند:

«هیچ فرد عاقلی از سخنان گفته شده نمی‌تواند نتیجه بگیرد که این سخنان برپایه واقعیت مسلم (فکت) بیان شده است»

پاول در تلویزیون در یک کنفرانس خبری حقوقی (به نادرستی) گفته بود که دستگاه‌‌های ساخت دومینیون با تکنولوژی کار می‌کنند که می‌تواند آرای ترامپ را تغییر دهد، او همچنین گفته بود که این تکنولوژی در ونزوئلا اختراع شده وبه هوگو چاوز کمک کرده بود تا انتخابات را به نفع خودش تغییر دهد.

منشا این ادعاهای دروغین کامنتی بود که فردی ناشناس در یک وبلاگ طرفدار ترامپ گذاشته بود. البته این ادعا وقتی که خود ترامپ در روز۱۲نوامبر ترامپ آن را توییت کرد، ابعادی جهانی یافت.

کمپانی دومینیون اکنون در شکایت حقوقی خود با اشاره به این‌که شهرت  حرفه‌ای این شرکت مخدوش شده و به کسب و کارش صدمه خورده در شکایت حقوقی خود خواهان دریافت غرامت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری از پاول وهمکارش رودی جولیانی در تیم حقوقی ترامپ شده است. 

در یک شکایت جداگانه یک کارمند کمپانی دومینیون نیز از کمپین ترامپ بابت این‌که تهدید به مرگ شده شکایت کرده است.

هزاران نفر از طرفداران ترامپ روز ۶ ژانویه در تلاش برای متوقف کردن تایید آرای الکتورال کالج که از نظر آنها نا معتبر بود به ساختمان کنگره حمله کردند. یک افسر پلیس و ۴ نفر دیگر در جریان این حمله کشته شدند.

وکلای پاول در دفاع از او می‌گویند:«برای افراد عاقل روشن بود که ادعاهای پاول عقیده او و تئوری‌های حقوقی بر پایه نگرانی‌های عموم بودند» 

در دفاعیه همچنین آمده است: «آن دسته از افراد جامعه که به “مسائل مورد مناقشه” علاقمند هستند آزاد بودند که شواهد را بررسی کنند – و چنین کردند- و خودشان به نتیجه رسیدند، یا این‌که پیش از تصمیم گرفتن، منتظر حل مساله در دادگاه شدند»

ادعاهای خانم پاول حتی در آن زمان و پیش از آنکه تمامی شکایت‌های تقلب در انتخابات در دادگاه‌های آمریکا رد شود عجیب بود و بحث برانگیز شد تا حدی که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از او فاصله گرفت و گفت که او عضو تیم حقوقی ترامپ نیست.