به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن  پنحجشنبه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین اعلام کرد آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ «صلح و امنیت» ژاپن و منطقه را به خطر انداخته است. سوگا گفت توکیو با واشنگتن و سئول اقدامات لازم را هماهنگ می‌کند.

چونگ اویی یونگ ، وزیر خارجه کره جنوبی نیز بعد از دیدار و گفت وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود از آزمایش موشک بالستیک پیونگ‌یانگ عمیقاً اظهار نگرانی کرد و از کره شمالی خواست به تعهدات خود در برابر صلح در شبه‌جزیره کره عمل کند. لاوروف نیز خواهان از سرگیری گفت‌وگوها شد.

مقامات نظامی کره جنوبی اعلام کردند دو فروند موشک بالستیک با برد کوتاه ساعت هفت و شش و هفت و بیست و شش دقیقه صبح پنج‌شنبه از منطقه‌ای در ساحل شرقی کره شمالی شلیک شد. این دو موشک ۴۵۰ کلیومتر را در ارتفاع ۶۰ کیلومتری زمین طی کردند و سپس در دریا فرود آمدند. مقامات آمریکایی این اطلاعات را تأیید کردند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

کره شمالی شنبه و یکشنبه گذشته دو موشک غیربالستیک کروز را به سمت دریای زرد پرتاب کرده بود.  براساس قطعنامه‌های شورای امنیت آزمایش موشک‌های کروز توسط کره شمالی ممنوع نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد پیش از این پیونگ‌یانگ با اقدامات تحریک‌آمیزی مانند آزمایش‌های موشکی در صدد بود که مقامات آمریکایی را پای میز مذاکره بکشاند. در مقایسه با آزمایش اتمی سال ۲۰۱۷ که سبب واهمه از وقوع یک جنگ هسته‌ای شد، نخستین آزمایش موشک بالستیک کره شمالی در دوران ریاست جمهوری بایدن یک اقدام ملایم است.

مذاکرات اتمی آمریکا و کره شمالی در فوریه ۲۰۱۹ متوقف شد. در آن زمان ایالات متحده آمریکا با کاهش تحریم‌ها در قبال توقف بخشی از برنامه اتمی پیونگ‌یانگ مخالفت کرده بودند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اکنون منتظر است که دولت بایدن قدم اول را برای از سرگیری مذاکرات بردارد. بایدن اما تاکنون از گفت‌وگو با پیونگ یانگ امتناع کرده است.