آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته پیش از آغاز اجلاس وزیران خارجه کشورهای اروپایی در یک نشست خبری با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت همان‌طور که جو بایدن پیش‌تر مطرح کرده، رعایت زمان خروج کامل نیروهایی آمریکایی از افغانستان دشوار است. این نشست خبری در آغاز جلسه وزیران خارجه عضو ناتو برگزار شده بود. بلینکن به تاکید اعلام کرد که آمریکا با ناتو وارد افغانستان شده و با نیروهای ناتو هم از افغانستان خارج می‌شود. وزیر خارجه آمریکا همچنین بر «پایان مسئولانه» جنگ در افغانستان تأکید کرد و گفت باید اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به «پناهگاه امن» برای تروریسم بدل نخواهد شد.

در همان حال آدام اسمیت، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با یک رسانه‌ آمریکایی از قصد دولت بایدن برای به تأخیر انداختن خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خبر داد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بایدن هنوز درباره تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به تصمیم نرسیده است. با این حال آدام اسمیت گفت با جیبک سالیوان، مشاور امنیت ملی و با لوید آستین، وزیر دفاع درباره تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو کرده است:

گروهی از سربازان آمریکایی در پایگاه بگرام، این پایگاه در هر حال باقی می‌ماند (عکس: آرشیو)

«ما ۳۵۰۰ نیرو در افغانستان داریم. متحدان ما هفت هزار نیرو در افغانستان دارند. تا شش هفته آینده نمی‌توان ۱۰ هزار نیرو را از افغانستان خارج کرد. بنابراین وظیفه دولت این است که با طالبان وارد گفت‌وگو شود و نیروها زمان بیشتری در افغانستان بمانند.»

طالبان خواهان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است. آدام اسمیت در ادامه این مصاحبه گفت چنانچه طالبان بر سر این خواسته بمانند هیچ راه دیگری جز عقب‌نشینی کامل از افغانستان باقی نمی‌ماند. به گفته اسمیت در این صورت نیروهای ضد ترور نیز خاک افغانستان را ترک می‌‌‌کنند. رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا گفت:

«بایدن می‌خواهد بعد از اول مه با طالبان بر سر تمدید تاریخ خروج مذاکره کند و این گزینه را بررسی کند که آیا طالبان واقعا همانطور که با دولت افغانستان می‌جنگد با داعش هم مقابله می‌کند؟»

اسمیت گفت پاسخ به این پرسش بعید است در عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تأثیر بگذارد. اما دولت آمریکا گمان می‌کند می‌توان درباره آن مذاکره کرد.

طالبان اعلام کرده است که اگز نیروهای آمریکایی بر اساس توافق دوحه یکم ماه مه از افغانستان عقب‌نشینی نکنند، حملات خود علیه نیذوهای خارجی را از سر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: