شبکه خبری «کانال ۱۲» اسرائیل (N12) پنج‌شنبه ۲۵ مارس / پنجم فروردین گزارش داد که نیروهای ایرانی به سمت یک کشتی باربری اسرائیل در دریای عرب موشک پرتاب کرده‌اند.

بنا به این گزارش، کشتی در مسیر تانزانیا به هندوستان هدف موشک قرار گرفته اما علی‌رغم آسیب‌دیدگی به مسیر خود ادامه داده است.

مالک کشتی شرکت «ایکس‌تی منیجمنت» است.

با اینکه گزارش N12 نیروهای ایرانی را مسئول پرتاب موشک معرفی کرده، به مدارک و شواهد دراین‌باره اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص اسرائیل، یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته که دولت در حال بررسی گزارش‌هاست.

دولت جمهوری اسلامی تا کنون دراین‌باره واکنشی نشان نداده است.

سانحه‌های مشکوک برای کشتی‌های اسرائیلی و ایرانی در هفته‌های اخیر در حالی رخ می‌دهند که گزارش‌های رسانه‌ای از نوعی جنگ کشتی‌ها بین دو کشور خبر داده اند.

ماه گذشته یک کشتی اسرائیلی دیگر (MV Helios Ray) در دریای عمان در سانحه‌ای منفجر شد. اسرائیل آن را به ایران نسبت داد.

جمهوری اسلامی این مسأله را تکذیب کرد.

دو هفته پیش، یک کشتی کانتینربر ایران با نام «شهرکرد» در مدیترانه دچار سانحه شد. ایران آن را به اسرائیل نسبت داد.

همان زمان وال استریت ژورنال گزارش داده بود که در دو سال و نیم اخیر اسرائیل دست کم به ۱۲ کشتی ایرانی حامل نفت به سوریه حمله کرده است. این حمله‌ها بنا به ادعای منابع وال استریت ژورنال برای جلوگیری از رسیدن منابع مالی به حزب‌الله لبنان و تعمیق نفوذ ایران در سوریه رخ داده اند.

پس از آن، روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای پژوهشی فاش کرد که ابعاد این جنگ کشتی‌ها فراتر است و اسرائیل دست کم ده‌ها حمله به کشتی‌های ایرانی انجام داده است.

در ماه فوریه نیز اسرائیل متوجه نشت آلودگی‌های نفتی از دریای مدیترانه به سمت ساحل این دریا در خاک اسرائیل شد. دولت این کشور اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به آلوده‌سازی عمدی محیط زیست در سواحل اسرائیل دست زده است.

اسرائیل به حمله‌های هوایی علیه مقرهای سپاه قدس و شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه نیز هنوز ادامه می‌دهد.

حمله‌های اخیر در بستر افزایش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران رخ می‌دهد. دولت جدید جو بایدن از بازگشت به توافق جامع اقدام هسته‌ای (برجام) حمایت کرده اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی و احتمالا آینده اسرائیل از مخالفان سرسخت مذاکره هسته‌ای با ایران و توافق برجام است.