از بامداد جمعه تجمعات خیابانی از سر گرفته شد. گروهی از مخالفان کودتا در مرکز یانگون تجمع کردند و با صدای طبل شعار «رهبران ما را آزاد کنید» سر دادند. شب قبل از آن در سراسر کشور مراسم روشن کردن شمع برگزار شد.

در ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار نیز صبح روز جمعه تظاهرکنندگان در پشت شعار «جنبش نافرمانی مدنی» که بر روی پارچه بزرگ نوشته شده بود، به خیابان آمدند.

یک آتش‌سوزی نیز حدود ساعت ۴ بامداد جمعه به وقت محلی، درست زمانی که مقررات منع رفت‌وآمد به پایان رسید، در مقر اتحادیه ملی برای دموکراسی، حزب آنگ سان سوچی، رئیس دولت قبلی در یانگون رخ داد. ورودی دفتر این حزب با پرتاب کوکتل مولوتوف به مدت کوتاهی آتش گرفت. مسئولان اتحادیه ملی برای دموکراسی در این رابطه به پلیس شکایت برده‌اند.

از زمان کودتا تاکنون برخی از نمایندگان اتحادیه ملی برای دموکراسی به صورت مخفی زندگی می‌کنند و مقر این حزب در یانگون توسط شماری از کارمندان اداره می‌شود.

روز گذشته (پنج‌شنبه) نیروهای امنیتی به روی تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف آتش گشودند. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی اعلام کرد که در جریان این تیراندازی‌ها ۹ نفر کشته شدند. سایر رسانه‌ها از زخمی شدن هفت نفر گزارش داده‌اند. به‌گفته این انجمن، پس از کودتا نیروهای امنیتی دست‌کم ۳۲۰ نفر را کشته‌اند.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی می‌گوید ارتش تلاش می‌کند که اعتراضات را تا پیش از مراسم روز نیروهای مسلح که قرار است روز شنبه برگزار شود، خنثی کند. این روز به مناسبت آغاز مقاومت مسلحانه در برابر اشغال ژاپنی‌ها در سال ۱۹۴۵ به‌طور معمول با رژه نظامی در نایپیداو پایتخت میانمار برگزار می‌شود.

هشدار بانک جهانی

از سوی دیگر بانک جهانی که قبلاً پیش‌بینی کرده بود در سال جاری میلادی اقتصاد میانمار رشد خواهد کرد گفته است به‌دلیل رویدادهای پس از کودتا در این کشور رشد اقتصادی آن ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این بانک گفته است میانمار «به شدت تحت تأثیر اعتراضات، اعتصابات کارگری و اقدامات نظامی قرار گرفته و اقتصاد آن با کاهش تحرک و اختلال مداوم خدمات عمومی مهم از جمله خدمات بانکی، تدارکاتی و اینترنتی» روبه‌رو است.

اگرچه بسیاری از دولت‌های خارجی، از جمله آمریکا، بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامات ارتش میانمار را محکوم کرده و حتی تحریم‌هایی را علیه حاکمان نظامی اعمال کرده‌اند، توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در میانمار می‌گوید واکنش‌های دیپلماتیک کند است و خواستار اجلاس اضطراری در مورد بحران میانمار شده است.