یک مقام آمریکایی روز جمعه ۲۶ مارس گفت اینکه چه کسی ممکن است اولین قدم را برای از سرگیری توافق هسته‌ای ایران بر می‌دارد، برای ایالات متحده مهم نیست.

این مقام به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری رویترز گفته:

«مساله این است که آیا در مورد گام‌هایی که قرار است به طور متقابل برداشته شود توافق داریم یا نه.»

دولت بایدن در تلاش بوده است تا ایران را به مذاکرات درباره از سرگیری تعهدات دو طرف وادار کند تا با بازگشت به برجام، تحریم‌های اقتصادی آمریکا و سایر تحریم‌ها علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران برداشته شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و تحریم‌های ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد. این کار باعث شد ایران نیز پس از بیش از یک سال انتظار ، از برخی از محدودیت‌های توافق هسته‌ای تخطی کند.

مقامات غربی گفته‌اند که گرچه ایالات متحده و ایران هنوز توافق نکرده‌اند در مورد احیای برجام دیدار کنند، اما به طور غیر مستقیم از طریق کشورهای اروپایی در حال برقراری ارتباط هستند.

مقامات گفتند که احتمال پیشرفت در این زمینه و احیای توافق قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران کم است زیرا تهران تصمیم گرفته قبل از بازگشت به مذاکرات موضع سختگیرانه‌تری را اتخاذ کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در یک سخنرانی گفت که قبل از اینکه تهران به توافق برگردد، واشنگتن باید تحریم‌ها را کاهش دهد.

اما یک مقام آمریکایی که با رویترز گفت‌وگو کرده، می‌گوید اینکه واشنگتن اصرار داشته باشد ایران نخستین گام را برای احیای برجام بردارد، برداشت نادرستی است:

«این که تهران باید قبل از اقدام واشنگتن اولین قدم را بر دارد، موضع ایالات متحده نیست.»

بایدن سال گذشته هنگامی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، در مجله فارین افیر نوشت:

«تهران باید به پیروی دقیق از توافق برگردد. اگر این کار را انجام دهد، من دوباره به توافق می پیوندم.»

این پیام که توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و سایر مقامات از زمان روی کار آمدن بایدن در ۲۰ ژانویه تکرار شده است، به معنای این است که ایران برای انجام این کار باید اولین اقدام را انجام دهد.

این مقام آمریکایی اما این برداشت را رد کرده است و می‌گوید این گفته‌‌ها به معنی تعیین توالی نیستند.

رابرت آینهورن، متخصص منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در اندیشکده موسسه بروکینگز هم گفته که او از مقاله بایدن برداشت نکرده که ایران لزوماً باید ابتدا قدم بردارد، اگرچه مطمئناً می توان چنین برداشتی هم داشت.

آینهورن گفته:

«چندین مقام دیگر دولت هم در سخنان خود از فرمولی استفاده کرده اند که از نظر توالی کاملاً خنثی به نظر می رسند و لزوما این معنا را نمی‌دهند که ایران باید برای احیای برجام قدم اول را بردارد.