حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران صبح امروز ۷ فروردین ماه گفت که دستور واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی را صادر کرده است.

روحانی در نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال جدید گفت:

«مصوب کردیم که بخش خصوصی اگر خواست واکسن بیاورد با قیمت ارز نیمایی در چهارچوب و با نظارت وزارت بهداشت و درمان که هم نوع واکسن و هم خصوصیات را مشخص می‌کند به مردم عرضه کند که امیدوارم این کار انجام گیرد.»

مصوبه جدید ستاد ملی مقایله با کرونا که اکنون به تایید حسن روحانی رسیده است در نامه روز ۲۸ اسفند سازمان غذا و دارو نیز اعلام شده بود.

سازمان غذا و دارو با انتشار یک نامه رسمی از شرکت‌های خصوصی خواسته بود درخواست خود را برای واردات واکسن به این سازمان ارائه دهند تا با هماهنگی با وزارت بهداشت به آن‌ها مجوز واردات واکسن داده شود.

وزارت بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود که واکسیناسیون کرونا در همه مراحل آن از جمله واردات واکسن به عهده وزارت بهداشت است و واکسیناسیون به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.

انتشار این نامه در روزهای نخست امسال با واکنش منفی مواجه شد. برخی منتقدان این کار را زمینه سازی برای ورود دلال‌ها و واسطه‌های قدرتمند دارو به حوزه واکسن کرونا دانستند. هم‌اکنون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان که زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شوند به عنوان بزرگترین وارد‌کننده‌های دارو و تجهیزات پزشکی فعالند.

در واکسن به انتقاد‌ها درباره واگذاری واردات واکسن حیاتی کرونا به دلالان دارو، رئیس سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌ای با صداوسیمای ایران گفت سیاست وزارت بهداشت همچنان واکسیناسیون رایگان مردم علیه کروناست:

«وزارت بهداشت تمام واکسن‌های وارداتی را خریداری و به صورت رایگان به مردم تزریق خواهد شد. واردات واکسن تنها برای تأمین نیاز کشور طی دو تا سه ماه آینده و برای گروه‌های اولویت دار است و با تولید انبوه واکسن‌های داخلی، اصلی‌ترین منبع تأمین، واکسن‌های بومی خواهند بود.»

خط بطلان حسن روحانی بر واکسیناسیون رایگان

با وجود تایید و تکذیب‌های متناقض وزارت بهداشت در مورد واردات واکسن، حسن روحانی امروز برنامه قطعی دولتش را اعلام کرد و گفت که بخش خصوصی می‌تواند واردات واکسن کرونا را به عهده بگیرد و به قیمت ارز نیمایی به مردم عرضه کند.

با این چراغ سبز حسن روحانی، باید دید در روزهای آینده چه شرکت‌ها و نهادهایی درست به کار معامله واکسن کرونا در بازار ایران خواهند شد.

اما این تنها بخش مناقشه‌برانگیز سخنان روحانی در جلسه امروز نبود. او خلاف سخنان معاون و سخنگوی وزارت بهداشت گفت که از نظر او پیک کرونا تمام شده است:

«با گسترش واکسن، پیک این بیماری تمام شده است. مقابله با این بیماری از روز اول تا الان آسان تر شده است و این مقابله به خوبی در کشور انجام گرفته است. امید من این است که تا پایان این دولت این بیماری در داخل کشور به طور کامل مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند و ما از این بیماری و معضل به این صورتی که الان با آن مواجه هستیم عبور می کنیم.»

خلاف سخنان روحانی، علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت امروز گفت که شمار مبتلایان به کرونا در ایران صعودی است:

«اکنون در اکثر استان‌ها روند صعودی بیماری را شاهد هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

ایران تاکنون ۷۹۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق کرده است و آمارهای روزانه کرونا همچنان صعودی است. تزریق ۷۹۰ هزار دز واکسن کرونا نیز خلاف وعده‌ای بود که مقام‌های جمهوری اسلامی داده و گفته بودند تا پایان سال ۹۹ دست‌کم یک و نیم میلیون نفر از کادر درمان و گروه‌های داراری اولویت واکسینه خواهند شد. مشخص نیست که منظور روحانی از تمام شدن پیک کرونا با گسترش واکسیناسیون چیست.

روحانی در سخنان امروزش بدون نام بردن از کواکس (سازو کار سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا) گفت:

«یک سازمان بین المللی از ما پول گرفته، می‌گویند به آن فشار می‌آورند به جای اینکه در اسفندماه واکسن بدهد می‌خواهد در فروردین بدهد بنابراین بعضی از چیزها در اختیار ما نیست.»

او همچنین به منع دادستانی هند برای ارسال واکسن کرونا به ایران هم اشاره کرد و گفت:

«از کشوری واکسن می‌خریم پول آن را پرداخت ‌می‌کنیم بخشی از واکسن با یک هواپیما می‌آید، هواپیمای دوم که می خواهد بیاید دادستان آن کشور مانع می‌شود. اینها چیزهایی غیر قابل پیش‌بینی است که مانع می‌شود.»